چگونگی پوشیدن کفش های پاشنه بلند با کمترین عوارض

پوشیدن کفش‌ های پاشنه بلند را هر خانم جوانی دوست دارد. خصوصاً کسانی که قد متوسط و یا کوتاهی دارند. اینگونه کفش‌ها از آنجایی که افراد را قدبلندتر نشان می‌دهد باعث افزایش اعتماد به نفس آنها در محل کار، خیابان، مجالس و مهمانی‌ها می‌شود. بسیاری از خانم‌های جوان هنگام خرید کفش مجلسی زنانه پاشنه دار به دنبال کفش‌های پاشنه بلند هستند تا بهتر دیده شوند. اما خانم‌های مسن‌تر و کسانی که قد بلندی دارند سعی می‌کنند کفش‌های مجلسی پاشنه‌کوتاه برای خود انتخاب کنند. اینگونه کفش‌ها همچون کفش‌های پاشنه بلند در مدل‌های مختلف و جنس‌های متعدد ساخته و تولید می‌شوند. اما جذابیت کفش‌های پاشنه بلند را ندارند.

البته ناگفته نماند که عوارض پوشیدن کفش پاشنه بلند بر کسی پوشیده نیست. کسانی که همیشه به دنبال پوشیدن اینگونه کفش‌ها هستند حتماً از گوشه و کنار در مورد عوارض اینگونه کفش‌ها شنیده‌اند. عوارض پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند بر استخوان‌های پا، ستون فقرات و کمر کاملاً مشخص است. این عوارض وقتی بیشتر خود را نشان می‌دهد که شخص برای طولانی مدت از این نوع کفش‌ها استفاده کند. در این مقاله قصد داریم ابتدا در مورد عوارض کفش پاشنه بلند صحبت کنیم و سپس راهکارهایی را بیان کنیم تا با کمترین عوارض کفش پاشنه بلند بپوشید. با ما همراه باشید.

اثر پوشیدن کفش های پاشنه بلند بر نحوه راه رفتن

افراد در هنگام راه رفتن در حالت عادی ابتدا پاشنه پا را روی زمین قرار می‌دهند، سپس پنجه و در آخر انگشتان پا را قرار می‌دهند. اما بعد از پوشیدن کفش های پاشنه بلند راه رفتن به گونه‌ای می‌شود که این ترتیب به خوبی امکان‌پذیر نمی‌شود. از این رو عضلات لگن مجبور می‌شود وزن بیشتری را تحمل کند تا بدن را به سمت جلو حرکت دهد. همچنین زانو در حالتی قرار می‌گیرد که فشار به عضلات اطراف زانو تحمیل می‌شود.

هرچه پاشنه کفش ارتفاع بیشتری داشته باشد در نحوه راه رفتن اختلال بیشتری وارد می‌شود. خانم‌هایی که پوشیدن کفش های پاشنه بلند و مدل میخی را دوست دارند اغلب به سختی راه می‌روند و راه رفتنی شبیه به زرافه پیدا می‌کنند. مخصوصاً اگر کفش به گونه‌ای باشد که زانوها، ساق پا و عضلات پشت پا نتوانند تعادل بدن را در هنگام راه رفتن حفظ کنند.

پیشنهاد مطالعه:  مایکل سیلر فروش سهام مایکرواستراتژی برای خرید بیت کوین را آغاز کرد

تأثیر کفش های پاشنه بلند بر کمر

قوس طبیعی کمر به گونه‌ای است که فشار وارد بر لگن و ستون فقرات را کاهش می‌دهد. اما پوشیدن کفش های پاشنه بلند باعث می‌شود این قوس از بین برود. در نتیجه ستون فقرات در قسمت میانی کمر وزن شدیدی را متحمل می‌شود. افرادی که در تمام طول روز از کفش‌های پاشنه بلند استفاده می‌کنند برای کم کردن فشار وارد بر ستون فقرات، سعی می‌کنند در هنگام راه رفتن خود را به سمت جلو خم کنند. این کار فشار بیشتری را به عضلات کمر وارد می‌کند و باعث عارضه کمردرد در طولانی مدت می‌شود.

به همین دلیل است که خیلی ها به دنبال خرید کفش زنانه شیک و خرید کفش اسپرت دخترانه و زنانه هستند نه کفش های پاشنه دار.

تأثیر کفش های پاشنه بلند بر کمر

تأثیر کفش پاشنه بلند بر مفاصل لگن

پوشیدن کفش های پاشنه بلند در طولانی‌مدت باعث می‌شود عضلات لگن که در قسمت جلو و بالای ران قرار گرفته‌اند در وضعیت فلکشن قرار بگیرند. وضعیت فلکشن عضلات لگن در نگاه اول یک ورزش عضلانی محسوب می‌شود اما در طولانی مدت فلکشن و انقباض عضلات لگن باعث کوتاه شدن طول آنها می‌شود. کوتاه شدن عضلات لگن باعث صاف شدن پیشرونده ستون فقرات می‌شود. این صاف شدن درد کمر و مفاصل لگن را به همراه خواهد داشت.

تأثیر کفش پاشنه بلند بر مفاصل زانو

بیشتر خانم‌هایی که به طور مداوم به دنبال پوشیدن کفش های پاشنه بلند هستند به عارضه آرتروز زانو مبتلا می‌شوند. پوشیدن کفش های پاشنه بلند فاصله زانو تا سطح زمین را زیاد می‌کند. از این رو به مفاصل زانو فشار وارد می‌شود. پوشیدن طولانی مدت کفش پاشنه بلند باعث فلکشن یا انقباض طولانی مدت مفاصل زانو می‌شود. این وضعیت باعث می‌شود استخوان درشت نی ساق برای حفظ تعادل بدن به سمت داخل بچرخد. این چرخش باعث فشار بر قسمت داخل مفصل زانو و شیوع آرتروز خواهد شد. بنابراین کسانی که از آرتروز زانو رنج می‌برند به هیچ عنوان به دنبال پوشیدن کفش های پاشنه بلند نباشند.

تأثیر کفش پاشنه بلند بر مفاصل زانو

تأثیر کفش‌های پاشنه بلند بر قوزک پا

پوشیدن کفش های پاشنه بلند باعث فشار بر قوزک پا می‌شود. این فشار باعث می‌شود قوزک پا نتواند به خوبی و به درستی حرکت کند. با پوشیدن کفش های پاشنه بلند، عضلات ساق پای‌تان به خاطر کشش زیاد کوتاه می‌شود، از این رو قدرت خود را در حرکت به سمت جلوی پا از دست می‌دهد. فشار بر قوزک پا همچنین باعث انقباض تاندون آشیل می‌شود. این تاندون محل اتصال استخوان پاشنه است. یکی از دلایل التهاب تاندون آشیل پوشیدن طولانی مدت کفش پاشنه بلند است.

پیشنهاد مطالعه:  معرفی مراکز معتبر آموزش زبان آلمانی در تهران

تأثیر کفش پاشنه بلند بر انگشتان پا

پوشیدن های کفش پاشنه بلند باعث می‌شود انگشتان پا با فشار خود را داخل کفش جای دهند. اگر این فضا کوچک و تنگ باشد انگشتان پا به هم فشرده می‌شوند. این فشار عارضه انگشت چکشی را برای داخلی‌ترین و خارجی‌ترین انگشت به وجود می‌آورد. فشار وارد بر انگشتان عارضه‌های مختلفی مانند تاول، میخچه، پینه و.. را به دنبال دارد.

چگونگی پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند با کمترین عوارض

افراد خصوصاً برای مهمانی‌ها و مجالس عروسی به راحتی دست از سر کفش‌های پاشنه بلند برنمی‌دارند. از این رو باید راهکارهایی را دنبال کنند تا کمترین عوارض را به همراه داشته باشد. این راهکارها شامل موارد زیر است:

  • سعی کنید کفش‌هایی با پاشنه‌های کوتاه‌تر انتخاب کنید. درست است که کفش‌ها هر چه بلندتر باشند شما را بلندتر نشان می‌دهند اما همان‌طور که گفتیم هرچه ارتفاع پاشنه کفش بیشتر باشد فشار بیشتری را بر مفاصل وارد می‌کند.
  • سعی کنید کفش‌های پاشنه بلند را فقط در مکان‌ها و موقعیت‌های خاص بپوشید مثلاً در عروسی، تولد و مهمانی‌های خاص.
  • غیر از موقعیت‌های خاص، در بقیه مواقع مانند خرید، پیاده‌روی و گردش از کفش‌های پاشنه کوتاه و کفی محافظ پاشنه استفاده کنید.
  • اگر در طول روز از اینگونه کفش‌ها استفاده می‌کنید تا می‌توانید پاهایتان را از کفش بیرون بیاورید و به آنها استراحت بدهید.
  • اگر قصد دارید از کفش‌های پاشنه بلند در محل کارتان استفاده کنید در فاصله خانه تا محل کار حداقل کفش‌های راحت به پا کنید و بعد از رسیدن به محل کار کفش پاشنه بلندتان را بپوشید.
  • قبل از پوشیدن کفش های پاشنه بلند و بعد از آن حرکات روتین ورزشی را انجام دهید. انواع کشش‌های کمر و عضلات پا را فراموش نکنید. در هنگام ورزش فشار زیادی به مفاصل وارد نکنید. شنا ورزشی است که بدون فشار زیاد بر مفاصل می‌تواند شما را برای پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند آماده کند.

جمع‌بندی

کفش‌های پاشنه‌ بلند از گذشته تا به امروز پایه ثابت صنعت مد و پوشاک بوده است. طرح‌های مختلف اینگونه کفش‌ها روز به روز جذابیت بیشتری پیدا می‌کند و طرفداران کفش پاشنه بلند را بیشتر می‌کند. همان‌طور که گفتیم عوارض پوشیدن کفش های پاشنه بلند بر مفاصل و عضلات پا و کمر کم نیست و از آنجایی که پا قلب دوم انسان‌ها است باید به خوبی از آن محافظت کرد.

از این رو اگر سعی در پوشیدن اینگونه کفش‌ها دارید راهکارهای نام‌برده شده را دنبال کنید تا کمترین عوارض به کمر و پاهایتان وارد شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.