کاربرد نوار لبه پی وی سی در دکوراسیون آشپزخانه و مبلمان

نوار پی وی سی چیست؟

همانطور که از نامش پیداست، نوار لبه پی وی سی، محصولی است که به عنوان روکش تزئینی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوار بر روی سطوح برش خورده محصولات چوبی (به ویژه کابینت ها) قرار می گیرد و ظاهر خام و ناخوشایند آنها را پوشش می دهد. ناگفته نماند که نوار پی وی سی بجز پوشاندن سطوح نامطلوب، کاربردهای دیگری نیز دارد که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

به طور کلی جنس نوار پی وی سی نسبتاً ضخیم بوده و انعطاف پذیری بالایی دارد. همچنین این نوارها از دوام و مقاومت بالایی برخوردار هستند و در برابر سایش، ضربه، گرما و … از خود مقاومت نشان می دهند. بد نیست بدانید که نوار پی وی سی بویی ندارد و به آسانی تغییر رنگ و شکل نمی دهد. برای آشنایی بیشتر با قابلیت ها و کاربرد این نوار با ما همراه باشید.

    زیباسازی کابینت با نوار پی وی سی

نوار لبه چه نقشی در استحکام کابینت ها دارد؟

کار کردن با نوار پی وی سی بسیار آسان و سریع می باشد. شایان ذکر است که این محصول قیمت مناسبی نیز دارد و از تنوع بالایی برخوردار است.  گرچه استفاده از این نوار لبه ها جلوه زیبایی به کابینت ها می بخشد، اما بر استحکام کابینت ها نیز تاثیر زیادی دارد. خرید نوار پی وی سی نیز با وجود فروشگاه های حضوری و یا آنلاین بسیار ساده شده و صنعتگران چوب و کابینت سازی به راحتی میتوانند این محصول را تهیه کنند.

همان طور که گفتیم نوار لبه پی وی سی نقش بسیار مهی در استحکام سازه چوبی ایفا می کند. چوب های برش داده شده معمولاً در برابر آسیب ها مقاومت کمتری از خود نشان می دهند. به بیانی ساده تر، میزان آسیب پذیری آنها بالاست. بنابراین با چسباندن نوار لبه PVC با کمک چسب گرانول به کناره و لبه های این قطعات، می توان مقاومت و استحکام آنها را بالا برد. همچنین این نوارها قابل بازیافت هستند و محیط زیست و طبیعت را تهدید نمی کند و این امر باعث بالا رفتن محبوبیت استفاده از این محصول شده است.

 

نقش نوار لبه پی وی سی در دکوراسیون آشپزخانه

نوار لبه پی وی سی همچون ورق ها از تنوع بالایی برخوردار هستند و در طرح ها و رنگ های مختلفی وجود دارند. انتخاب طرح و رنگ این نوارها در صنعت کابینت سازی کاملاً به سلیقه مشتری و دکوراتور بستگی دارد. با این حال معمولاً رنگ و طرح نوار هماهنگ با روکش ورق انتخاب می شود.

همچنین گاهی اوقات برای زیباتر جلوه دادن کار و ایجاد کنتراست از رنگ های متضاد نیز استفاده می گردد. به خاطر داشته باشید که نوار پی وی سی نقش مهمی در زیباسازی دکوراسیون کابینت ها دارد. بنابراین در انتخاب آن نهایت دقت و سلیقه را به خرج دهید.

علت استفاده نوار پی وی سی در صنعت مبلمان

تا اینجای مقاله در مورد انواع کاربرد و ویژگی های نوار لبه پی وی سی صحبت کردیم. در این بخش می خواهیم مهمترین دلایل استفاده از نوار لبه در صنعت کابینت سازی را مورد بررسی قرار دهیم. مهمترین و اصلی ترین چیزی که باعث شده است انسان از این نوارها در ساخت مصنوعات چوبی استفاده کند، پوشش دهی قسمت های برش خورده چوب می باشد.

پیشنهاد مطالعه:  اپن کارت چیست؟ مقایسه opencart با رقیبانش

در واقع بهترین روش برای یک دست نمون لبه های بریده شده چوب ام دی اف استفاده از نوار لبه است؛ البته استفاده از این نوارها در زیبایی مصنوعات چوبی نیز بی تاثیر نیست. در این صورت از ورق ام دی اف نیز استفاده بهینه می گردد.

از دیگر دلایلی که باعث شده نوار لبه پی وی سی مورد استفاده انسان ها قرار بگیرد، بالا بردن طول عمر ورق هاست. این نوارها از وارد شدن هرگونه آسیب به ورق های چوبی جلوگیری می کنند و به همین خاطر طول عمر ورق ها افزایش پیدا می کند. شایان ذکر است که استفاده از نوار لبه در مصنوعات چوبی مانند عایق عمل می کند. یعنی مانع نفوذ آب، حشرات موذی و دیگر عوامل آسیب زننده به بافت ورق می گردد.

انواع نوار لبه پی وی سی

انواع متنوع نوار لبه پی وی سی در صنعت مبلمان

انواع نوار لبه پی وی سی در صنعت کابینت سازی

نوار لبه پی وی سی در صنعت کابینت سازی انواع مختلفی دارد. چوب طبیعی، اکرلیک، ملامینه، پی وی سی، PP، PMMA، PET و ABS برخی از انواع نوار لبه های موجود در بازار هستند. در میان این نوارها، جنس پی وی سی و ملامینه کاربرد بیشتری دارند و در اکثر موارد از آنها استفاده می شود.

نوار لبه هایی که از جنس ملامینه هستند، به نوارهای اتویی معروفند. پشت نوارهای ملامینه چسب کار شده است و برای چسباندن آنها به لبه کار باید از وسیله گرمایشی مشابه اتو استفاده کرد؛ اما برای چسباندن نوار لبه های پی وی سی باید از چسب گرانول و دستگاهی به نام لبه بند استفاده نمود.

به جرات می توان گفت که انعطاف پذیری دلیل پرکاربرد بودن نوار لبه پی وی سی است. در حقیقت نوار پی وی سی را می توان به شکل و فرم دلخواه درآورد. به همین علت از محبوبیت خاصی برخوردار است. از طرفی، نوار لبه هایی که از جنس پی وی سی هستند، در طرح ورنگ تنوع بیشتری نسبت به سایر نوار لبه ها دارند.

لازم است بدانید که نوار لبه های پی وی سی با ضخامت یک و دو میلی متر و عرض های مختلف در بازار یافت می شوند. انتخاب ضخامت و عرض نوار لبه کار نیز به نوع کار بستگی دارد. ناگفته نماند که ضخامت های یک یا دو میلی متری نوار لبه پی وی سی در کیفیت هیچ تفاوتی با هم ندارند.

چسب گرانول چیست؟

چسب گرانول به عنوان یکی از انواع چسب‌های پرکاربرد در صنایع مختلف کاربرد دارد. این چسب به دو نوع مایع و جامد تولید میشود. این محصول با استفاده از گرما و توسط دستگاه های مخصوص ذوب میشود و در طول فرآیند گرما دهی به صورت مایع تبدیل می‌شود. چسب گرانول پس از خشک شدن، سخت و محکم شده و دو قطعه مورد نظر را به هم متصل می کند. چسب گرانول در انواع بالشی، بلوری، میله‌ای، دایره ای و غیره تولید و در بازار عرضه می شود. کاربرد این چسب بیشتر در صنایع چوبی، صحافی، بسته بندی می باشد و توسط ماشین لبه چسبان قطعات مختلف را به هم متصل می کند. یکی از انواع پر کار برد این چسب، چسب گرانول پی وی سی است که مخصوص چسباندن نوارهای پی وی سی و پلاستیکی به لبه صفحات ام دی اف، نئوپان و … مورد استفاده می‌شود.

چسب گرانول چه ویژگی هایی دارد؟

چسب گرانول شکل های مختلفی دارد و به صورت دانه های ریز تولید می شود. از آنجایی که چسب گرانول از جنس های مختلفی تولید می شود، ممکن است سخت یا نرم باشد. پلی ‌آمید، پلی ‌استر و پلی ‌‌اولفین از رایج ترین جنس های این چسب می باشند. خوب است بدانید که این چسب در صنایع مختلف کاربردهای بسیاری دارد. نه تنها در صنایع چوب و مبلمان بلکه از این چسب در پوشاک و حتی کاغذ نیز استفاده می شود. از ویژگی های چسب گرانول می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • چسب گرانول از قابلیت چسبندگی بالایی برخوردار است. به همین خاطر گفته می شود که نوار لبه پی وی سی نسبت به نوار ملامینه مقاومت بیشتری در برابر شرایط محیطی دارد.
  • علاوه بر چوب از چسب گرانول می توان برای اتصال مواد مختلفی همچون فلز و پلاستیک نیز استفاده کرد.
  • استفاده از چسب گرانول به دلیل داشتن استحکام بالا برای کاربردهای سنگین گزینه مناسبی است.
  • حتی در شرایطی که دمای محیط بالا و یا پایین است نیز می توان از این چسب استفاده نمود.
پیشنهاد مطالعه:  مهم ترین نشانه های گرفتگی لوله های فاضلاب

چسباندن نوار پی وی سی با چسب گرانول

چسباندن نوار لبه پی وی سی با استفاده از چسب گرانول

نحوه چسباندن نوار پی وی سی با چسب های گرانول

چسب گرانول با نام چسب پالت نیز شناخته می شود و برای چسباندن آن به دستگاه مخصوصی نیاز است. به طور کلی چسباندن نوار پی وی سی با چسب گرانول بسیار ساده و راحت است که در این بخش می خواهیم مراحل آن را بررسی کنیم. برای چسباندن نوار لبه پی وی سی با چسب گرانول لازم است دستورالعمل های زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا لازم است از تمیز بودن سطح مورد نظر اطمینان حاصل کنید. سطح مورد نظر می بایست عاری از هرگونه گرد و غبار باشد. دقت داشته باشید که نوار پی وی سی و سطح مورد نظر حتماً در دمای اتاق یا اندکی گرم تر باشند.
  • چسبی که انتخاب می کنید باید متناسب با دستگاه و لبه باند پی وی سی باشد. همچنین در نظر گرفتن سهولت کاربرد، استحکام و مقاومت باند در مقابل دما نیز ضروریست.
  • اکنون با گرم کردن دستگاه می توانید چسباندن نوار لبه PVC را شروع کنید. به طور کلی دمای لازم برای چسب های دور بالا بین 180 تا 200 درجه سانتی گراد است.
  • پس از آماده شدن دستگاه باید مطابق با دستورالعمل سازنده، چسب را به مقدار کافی در ظرف مخصوص آن بریزید.
  • نوار لبه را از طریق دستگاه تغذیه کرده و آن را با لبه قطعه مورد نظر تنظیم کنید. در این مرحله دستگاه با اعمال فشار و حرارت چسب را ذوب کرده و به این ترتیب نوار لبه پی وی سی به سطح مورد نظر چسبانده می شود.
  • در مرحله پایانی می بایست با استفاده از یک موبر یا روتر مواد اضافی را برش دهید. همچنین برای تمیزی کار می توانید آن را سمباده بزنید تا نوار لبه صاف و یکدست شود.

از کجا نوار PVC و چسب گرانول تهیه کنیم

برای تهیه محصولاتی همچون نوار PVC و چسب گرانول، راه های مختلفی وجود دارد. در صورت نیاز داشتن به این محصولات شما می توانید هم بصورت حضوری و هم بصورت اینترنتی و آنلاین اقدام به خرید این محصولات کنید. یکی از فروشگاه های معتبر و تخصصی در زمینه فروش این گونه محصولات، فروشگاه چوب کالا می باشد. این فروشگاه با ارائه انواع بسیار متنوع از برندهای نوار لبه و چسب گرانول، بطور مستقیم با تولیدکندگان این محصولات همکاری دارد و تمامی محصولات عرضه شده در این فروشگاه بروز و اصل می باشد. در صورت نیاز به اینگونه محصولات شما عزیزان میتوانید به این فروشگاه آنلاین مراجعه کنید.

 

 

1 نظر
  1. علیرضا می گوید

    عالی

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.