اپن کارت چیست؟ مقایسه opencart با رقیبانش

اپن کارت یکی از فروشگاه سازهای رایگان است که توانسته محبوبیت خوبی میان کاربرانش بدست آورد. امروزه پلت فرم‌های مختلفی برای ساخت فروشگاه اینترنتی عرضه شده است که هر یک دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. بنابراین می‌توان گفت اپن کارت دارای رقیب‌های بسیاری است که از جمله می‌توان به ووکامرس وردپرس، پرستاشاپ، مجنتو و .. اشاره کرد. در ادامه به بررسی دقیق‌تر ویژگی هر یک از این فروشگاه‌سازها و مقایسه opencart با رقیبانش خواهیم پرداخت.

اپن کارت چیست؟

OpenCart یک پلت فرم رایگان و منبع باز به اصطلاح  open source است که امکان خرید و فروش محصولات به صورت آنلاین را  فراهم می‌کند. این بدان معناست که OpenCart به منظور تغییر و سفارشی کردن فروشگاه آنلاین، امکان دسترسی به کد منبع خود را می‌دهد. برای شروع ایجاد یک وب سایت OpenCart، یک کسب و کار باید برنامه OpenCart را دانلود کرده و سپس فایل‌ها را در سرور خود آپلود کند.

مزایای اپن کارت

OpenCart دارای ویژگی‌های بسیاری است که برای ایجاد و راه‌اندازی فروشگاه آنلاین کافی است. در زیر چند ویژگی مهم OpenCart ذکر می‌شود:

1. داشبورد مدیریت

پنل ادمین OpenCart، اطلاعاتی در مورد نحوه عملکرد وب‌سایت شامل دسترسی به سفارش‌ها، مشتریان، تجزیه و تحلیل‌های فروش، و غیره ارائه می‌دهد.

2. دسترسی کاربر

خوشبختانه OpenCart امکان ایجاد دسترسی کاربر را در چندین سطح فراهم می‌کند. این کار با کنترل اینکه چه کسی می‌تواند چه چیزی را ویرایش کند، از خطاهای احتمالی جلوگیری می‌کند. بنابراین باعث افزایش امنیت  فروشگاه اینترنتی خواهد شد.

3. تخفیف، کوپن، و ویژه

OpenCart تاثیر تخفیف‌ها، کوپن‌ها و تخفیف‌های ویژه بر فروش شما و جذب مشتریان را درک می‌کند، بنابراین OpenCart این ویژگی را برای بهتر کردن فروشگاه شما لحاظ می‌کند.

4. محصولات و دسته بندی‌های نامحدود

تعریف ویژگی‌های نامحدود برای محصول در اپن کارت، اجازه می‌دهد تا تمام محصولات خود را به صورت آنلاین بدون پرداخت هزینه اضافی برای پیشی گرفتن از مقدار مشخصی ، به فروش برساند. علاوه بر این، OpenCart با ایجاد گروه بندی و تخصیص محصولات در تعداد بی پایانی از دسته‌ها، سازماندهی محصول را راحت می‌کند.

پیشنهاد مطالعه:  بهترین کلینیک های قلب اصفهان را بشناسید

5. SEO FRIENDLY

سایت‌های فروشگاهی که با OpenCart طراحی می‌شوند،با سئوسازگار هستند. علاوه بر این، OpenCart به طور پیش فرض از طراحی ریسپانسیو پشتیبانی می‌کند که یکی از استانداردهای SEO به شمار می‌رود.

6. پشتیبانی از درگاه‌های پرداخت آنلاین

بیش از 471669 فروشگاه‌های آنلاین از OpenCart استفاده می‌کنند. اپن کارت از تمامی‌درگاه‌های پرداخت آنلاین پشتیبانی می‌کند.

مزایای اپن کارت

معایب اپن کارت

از جمله معایب اپن کارت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. مهارت‌های فنی مورد نیاز

OpenCart یک پلت فرم منبع باز است که با یکی از پیچیده ترین زبان‌های برنامه نویسی – PHP ساخته شده است. این بدان معناست که برای توسعه موفقیت آمیز وب سایت تجارت الکترونیک خود، باید یک تیم ماهر داشته باشید یا با یک آژانس خدمات دهنده همکاری کنید.

2. عدم مقیاس پذیری

اگرچه OpenCart ویژگی‌های بسیاری را ارائه می‌دهد، اما ممکن است برای مدیریت و راه اندازی وب سایت پیچیده تجارت الکترونیک خود کافی نباشد. در مقایسه با پلتفرم تجارت الکترونیک منبع باز مبتنی بر PHP مانند Adobe Commerce (همچنین به عنوان Magento شناخته می‌شود) متفاوت است. Adobe Commerce به شما این امکان را می‌دهد که از یک وب سایت به چندین وب سایت ارتقا پیدا کنید و در عین حال آنها را تحت یک سیستم به طور مؤثر مدیریت کنید.

3. هزینه‌های پنهان

شایان ذکر است که OpenCart کارمزد تراکنش دریافت نمی‌کند و استفاده از فروشگاه ابری OpencCart در مقایسه با سایر پلتفرم‌ها هزینه مقرون به صرفه ای دارد. با این حال، باید هزینه‌های یکپارچه سازی برنامه‌های افزودنی مختلف را اضافه کنید. اما اگر می‌خواهید یک سیستم جامع وب سایت تجارت الکترونیک ایجاد کنید، ممکن است به حداقل 10 افزونه نیاز داشته باشید. در نتیجه، هنگام انتخاب OpenCart، باید از هزینه‌های پنهان احتمالی مرتبط با این افزونه‌ها آگاه باشید.

OpenCart با داشتن مزایا و معایب خاص خود، یک پلت فرم فروشگاه ساز مناسب برای شرکت‌های کوچک و متوسط ​​(SMEs) است. با این حال، مشاغل بزرگی که به دنبال استفاده از بهترین فروشگاه ساز منبع باز هستند، ممکن است پلتفرم‌هایی مانند Magento یا Shopify Plus را مناسب‌تر بیابند.

3 رقیب قدرتمند اپن کارت

OpenCart یکی از امیدوارکننده‌ترین CMS‌ها برای توسعه دهندگان است که مبتنی بر معماری PHP و MVC است. هدف آن ارائه یک ابزار قابل اعتماد و شفاف برای توسعه دهندگان وب جهت ایجاد سایت‌های فروشگاهی با کارایی بالا و فروشگاه‌های آنلاین با استفاده از ماژول‌ها و افزونه‌های سفارشی شده است. با این حال این سیستم مدیریت محتوا رقیبان زیادی دارد که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پیشنهاد مطالعه:  5 راه قطعی و تضمینی برای ورود به اکسپلور اینستاگرام

وردپرس اولین رقیب قدرتمند اپن کارت

سیستم مدیریت محتوا وردپرس مبنی بر PHP است که برای ایجاد فروشگاه آنلاین از دو افزونه قدرتمند ECOMMERCE و WOOCOMMERCE استفاده می‌کند. در چندسال اخیر WOOCOMMERCE پیشرفت‌های زیادی داشته است که نه تنها به عنوان پلاگین بلکه به عنوان یک فروشگاه ساز قوی میان کاربرانش محبوب است. اما یک نقطه ضعف بزرگ آن استفاده زیاد از منابع سرور است.

مجنتو دومین رقیب سرسخت اپن کارت

مجنتو از محبوب‌ترین فروشگاه ساز مبنی بر PHP و MYSQL است. مجنتو دارای قالب‌های متنوع و بسیار قدرتمندی است که قابلیت چند زبانه شدن و مدیریت همزمان چند فروشگاه اینترنتی را فراهم می‌کند. اما دو موضوع پولی بودن نسخه حرفه‌ای و پولی بودن اکثر قالب‌هایش به چالشی میان کاربرانش تبدیل شده است.

پرستاشاپ سومین رقیب پردردسر اپن کارت

پرستاشاپ یکی دیگر از سیستم‌های فروشگاه ساز و رقیب پردردسر اپن کارت است که به صورت رایگان و مبنی بر PHP و MYSQL است. این سیستم از قالب‌های فروشگاهی مختلف برخوردار است و به کمک ماژول‌هایی که دارد، راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین را ساده می‌کند. اما تنها نقطه ضعف موجود در آن وجود مسئله امنیتی به دلیل رایگان بودن سورس و گران بودن قالب‌ها و پلاگین‌هایش باعث شده کاربران خاص خود را داشته باشد.

جدول مقایسه آپن کارت با وردپرس

جدول مقایسه آپن کارت با وردپرس

اپن کارت و ووکامرس وردپرس دو فروشگاه ساز هستند که هر یک دارای ویژگی‌های خاص خود است. در جدول زیر به صورت کامل ویژگی این دو فروشگاه ساز با یکدیگر مورد مقایسه قرار گرفته است:

ویژگی اپن کارت ووکامرس وردپرس
پشتیبانی از زبان فارسی بله بله
پشتیبانی از درگاه‌های پرداخت بله بله
رایگان بله بله
قابلیت‌ها فقط فروشگاهی قابلیت فروشگاهی و سایت
نصب و راه اندازی رایگان و ساده رایگان و ساده
عملکرد سبک و مناسب برای فروشگاه‌های کوچک و متوسط سنگین و مناسب برای فروشگاه‌های بزرگ
سئو سازگار سازگاری و عملکرد بهتر با افزونه‌های مختلف سئو محصول

 

بررسی امکانات اپن کارت و ووکامرس وردپرس

اپن کارت و ووکامرس وردپرس هر دو امکانات مورد نیاز یک فروشگاه آنلاین را ارائه می‌دهند، اما تفاوت‌هایی دارند که در جدول زیر درج شده است:

ویژگی اپن کارت ووکامرس وردپرس
داشبورد مدیریت دارد دارد
مدیریت چند فروشگاهی دارد ندارد
کوپن، تخفیف دارد دارد
گزینه پرداخت یگپارچه دارد ندارد
امنیت نیاز به امن سازی و بروز رسانی نیاز به امن سازی و بروزرسانی
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.