روش‌های تحلیل در بازارهای مالی

معامله گران در بازار فارکس با استفاده از روش‌های مختلفی، بازار را تحلیل کرده و حرکت قیمت در آینده را بر اساس آن پیش بینی می‌کنند. در صورتی که حرکت قیمت در جهت تحلیل فرد معامله‌گر باشد امکان دریافت سودهای بسیاری زیادی از بازار وجود دارد و در غیر اینصورت می‌تواند معامله‌گران را دچار ضرر کند. به‌طور‌کلی سه روش اصلی برای تحلیل بازار وجود دارد که به روش‌های تحلیل تکنیکال، فاندامنتال و سنتیمنتال معروف هستند. در این مطلب سعی داریم به بررسی روش اول یعنی تحلیل تکنیکال بپردازیم.

تحلیل تکنیکال فارکس چیست؟

یکی از روش‌های تحلیل که معامله‌گران از آن استفاده می‌کنند، تحلیل تکنیکال است. تحلیل تکنیکال فارکس به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد که در آن تمرکز معامله‌گران بر روی قیمت و چارت قیمتی است. در واقع افرادی که به روش تکنیکال تحلیل می‌کنند با استفاده از ابزارهایی که دارند از تغییرات قیمت در گذشته برای تحلیل تغییرات قیمت در آینده بهره می‌گیرند.

ابزارهایی مانند اندیکاتورها، الگوها، کندل شناسی، خطوط روند، نواحی حمایت و مقاومت و یا ترکیبی از آن‌ها می‌تواند در تحلیل به‌روش تکنیکال، مورد استفاده معامله‌گران قرار بگیرد.

تاریخچه تحلیل تکنیکال فارکس

حدود ۳۰۰ سال پیش اقتصاددانان و ریاضی‌دانان برای تحلیل نمودارها از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کردند اما کاربرد تحلیل تکنیکال در بازار فارکس، به اواخر قرن ۱۸ میلادی، در زمانی که شاخص داوجونز و سهام مرتبط به آن در حال توسعه بودند برمی‌گردد. در این زمان بیشتر سرمایه‌گذاران بزرگ عمدتا از روش تکنیکال بهره می‌بردند. سپس مردم عادی یا سرمایه‌گذاران خرد از سال‌های ابتدایی قرن ۱۹ شروع به استفاده از تحلیل تکنیکال کردند.

با پیشرفته‌تر‌شدن کامپیوترها و ظهور پلتفرم‌های معاملاتی، کم کم تحلیل تکنیکال شکل جدیدی به خود گرفت و بخش عظیمی از معامله‌گران شروع به تحلیل روند قیمت جفت ارزها بر اساس نمودار کردند. امروزه نیز یکی از اساسی‌ترین روش‌های تحلیل فارکس تحلیل تکنیکال است.

اصول پایه‌ای تحلیل تکنیکال فارکس

تحلیل تکنیکال فارکس همیشه بر سه اصل اساسی استوار بوده که در صورت رعایت کردن آن می‌توان تا حد زیادی انتظار پیش بینی درست بازار را داشت. این سه اصل عبارتند از:

قیمت

اولین اصلی که در تحلیل تکنیکال باید یاد بگیریم آن است که هر چیزی که ما به دنبال آن هستیم درون قیمت جای دارد. این بدان معنا است که کلیه اتفاقات رخ داده بر روی قیمت را می‌توان داخل نمودار مشاهده و کشف کرد. بنابراین افرادی که از این روش برای تحلیل بازار استفاده می‌کنند، به اخبار و رویدادهای سیاسی و اقتصادی وابستگی ندارند و بیشتر بر روی قیمت و روند حرکت آن تمرکز دارند.

تغییر قیمت بر اساس روند قیمت

روندهای قیمتی تحت‌تاثیر عوامل مختلفی مانند عرضه و تقاضا، عوامل اقتصادی، تحولات سیاسی، رویدادهای خبری، عوامل روانشناختی و غیره قرار می‌گیرند. ترکیب این عوامل و نحوه تاثیر آن‌ها بر بازار می‌تواند بسیار پیچیده باشد.

پیشنهاد مطالعه:  طرز تهیه سالاد ماکارونی

اصول پایه‌ای تحلیل تکنیکال فارکس

تکرار همیشگی تاریخ

اصل تکرار تاریخ نیز یکی دیگر از اصول تحلیل تکنیکال فارکس است و بر اساس آن انتظار می‌رود قیمت هر نقطه‌ای که در گذشته دیده، در آینده نیز دوباره آن را لمس کند. این موضوع بیانگر آن است که رفتار قیمت در گذشته با احتمال بالایی در آینده نیز تکرار خواهد شد.

تکنیکالیست‌ها معمولا از ابزارهای مختلفی برای پیش‌بینی زمان تکرار یک حرکت در آینده بهره می‌برند و بر اساس دیتای به‌دست‌آمده جهت بازار را تشخیص می‌دهند. برای مثال می‌توان با استفاده از ابزاری مانند خط روند انتظار آن را داشته باشیم که قیمت پس از برخورد به آن واکنش داده و در جهت مخالف حرکت کند و یا آن را شکسته و به مسیر خود ادامه دهد.

تحلیل تکنیکال فارکس بر اساس روندها

تشخیص روند بازار یکی از اساسی‌ترین کارهایی است که پیش از هر اقدامی برای ورود به معاملات باید صورت پذیرد. معامله‌گران با تشخیص روند بازار و با بررسی گذشته قیمت، همواره سعی در همسو شدن با روند اصلی دارند. با تحلیل صحیح از آینده قیمت، معامله‌گران می‌توانند سودهای قابل‌توجهی را از معاملات خود به‌دست آورند. به طور کلی بازار دارای سه روند اصلی است:

روند صعودی

همانطور که از نام این روند مشخص است بیانگر روند رو به رشد و افزایش قیمت بوده و طی یک حرکت زیگزاگ دائما در حال ساختن سقف‌ها و کف‌های بالاتر است. لازم به ذکر است که روند صعودی به معنای آن نیست که قیمت یکسره رو به بالا باشد و هیچگونه حرکت برگشت یا اصلاحی در کار نباشد.

بالعکس همانطور که گفته شد روندها از حرکات زیگزاگی تشکیل شده‌اند و پس از هر صعود یک روند برگشتی اصلاحی وجود دارد که باعث به وجود آمدن سقف‌ها و کف‌های بالاتر می‌شود. از طرف دیگر در انتهای هر روند صعودی روند کاملا برعکس شده و اصطلاحا نزولی می‌شود. معامله گران با شناسایی نقاط بازگشتی مناسب اقدام به ورود به بازار کرده و در جهت روند جدید، اقدام به معامله می‌کنند. معامله‌گران برای رسم خط روند صعودی می‌توانند سقف‌ها یا قله‌های متمادی را به یکدیگر به وسیله یک خط رسم کرده و بر اساس خط روند رسم شده تصمیم گیری کنند.

روند نزولی

روند نزولی کاملا در جهت عکس روند صعودی بوده و تنها تفاوت بین آن‌ها در شکل گرفتن کف‌ها و سقف‌های پایین‌تر نسبت به قبلی‌ها است. در این مدل روند نیز حرکات به صورت زیگزاگ بوده و موج‌های اصلاحی برگشتی به سمت بالا، با قدرت کمتر نسبت به موج‌های نزولی هستند.

از اتصال حداقل دو کف کاهشی می‌توان خط روند نزولی را رسم کرد. هر چه نقاط اتصال کف‌ها به یکدیگر بیشتر باشد خط روند قدرت بیشتری نیز خواهد داشت. در روندهای نزولی اصولا معامله‌گران اقدام به باز کردن معاملات فروش کرده و به دنبال به دست آوردن سود از ریزش قیمت هستند.

روند خنثی

شایع‌ترین روند موجود در بازار فارکس روند خنثی بوده و قیمت در اکثر اوقات در محدوده‌ای مشخص به سمت بالا و پایین حرکت می‌کند. در این نوع از روند سقف‌ها و کف‌ها همگی با هم تقریبا در یک سطح قرار داشته و دامنه حرکات نسبتا کوتاه است. در واقع در این نوع از بازار قدرت خریداران و فروشندگان تقریبا برابر بوده و به نوعی بازار بلاتکلیف است.

پیشنهاد مطالعه:  راهنمای خرید کادو سازمانی شب یلدا خلاقانه و جدید

تا زمانی که هر یک از کف‌ها یا سقف‌های ساخته شده پرقدرت شکسته نشوند همچنان روند خنثی بود و قیمت در حال رنج زدن است. در واقع روندهای خنثی به لحاظ روانشناسی محدوده‌هایی هستند که بازار در آن شروع به استراحت و جمع آوری قدرت برای ادامه روند فعلی و یا شکستن آن است.

نمونه‌هایی از ابزارهای تحلیل تکنیکال فارکس

در بازار فارکس تعداد بسیار زیادی ابزار معاملاتی وجود دارند که تحلیل تکنیکال فارکس به وسیله آن‌ها امکان‌پذیر است. برخی از این ابزارها عبارتند از:

تحلیل تکنیکال فارکس بر اساس روندها

اندیکاتورها

اندیکاتورها ابزارهایی هستند که روش‌های تحلیلی برنامه‌نویسی شده در آن‌ها اعمال شده و به صورت خودکار روند قیمت را بر اساس رفتار قیمت در گذشته به نمایش در می‌آورند. اندیکاتورها بسیار متفاوت بوده و هر یک ویژگی و یا ترکیبی از ویژگی‌هایی از قیمت را در اختیار معامله گران قرار داده که به وسیله آن می‌توان تا حدود بسیار زیادی روند قیمت در آینده را تشخیص داد. اندیکاتورهای موجود در پلتفرم‌های معاملاتی را به چهار دسته زیر می‌توان تقسیم کرد:

اندیکاتورهای روند

اندیکاتورهای ترند یا روند یکی از کاربردی‌ترین اندیکاتورهای بازار فارکس بوده که روند قیمت را مستقیما می‌توان به وسیله آن‌ها تشخیص داد. معروفترین نوع از این اندیکاتورها اندیکاتورهای میانگین متحرک و بولینگر باند هستند.

اسیلاتورها

Oscillator نوع دیگری از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال فارکس به شمار می‌آیند که روند فعلی قیمت را در نظر گرفته و با استفاده از آن پیش بینی حرکت بعدی و کوتاه مدت قیمت را می‌کنند. MACD و RSI دو نمونه از معروفترین و کاربردی‌ترین اندیکاتورهای این دسته هستند.

اندیکاتور حجمی

اندیکاتورهای حجمی یا Volumes نوع دیگری از اندیکاتورها هستند که روند قیمت را بر اساس حجم معاملات صورت گرفته پیش‌بینی می‌کنند. با توجه به اینکه اسیلاتورها برای این کار مناسب‌تر هستند اندیکاتورهای حجمی چندان محبوب نبوده و استفاده نمی‌شوند.

اندیکاتورهای بیل ویلیامز

بیل ویلیامز نام شخصی است که سابقه بسیار زیادی در بازار فارکس داشته و تجربیات خود را به صورت اندیکاتورهایی درآورده است. به احترام این فرد به اندیکاتورهایی که بر اساس دانش و تجربه او طراحی شده‌اند اصطلاحا اندیکاتورهای بیل ویلیامز گفته می‌شود.

سخن نهایی تحلیل تکنیکال فارکس

همانطور که در این نوشته آموختیم تحلیل تکنیکال یکی از روش‌های پرکاربرد برای تحلیل روند قیمت بر اساس گذشته قیمت بوده که به وسیله ابزارهای متفاوتی قابل انجام است. بسیاری از معامله‌گران بازار فارکس از تحلیل تکنیکال فارکس برای پیش بینی قیمت جفت ارزها استفاده کرده و تمرکز اصلی آن‌ها بر روی نمودار قیمتی است.

معامله‌گرانی که به‌تازگی کار خود را شروع کرده‌اند می‌توانند از طریق بسته‌های آموزشی مختلف که بسیار در دسترس هستند سطح دانش و اطلاعات خود را افزایش داده و به این طریق خود را برای مواجهه با اتفاقات مختلف بازار آماده کنند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.