دانلود متن اجاره نامه مغازه pdf + نمونه قرارداد اجاره مغازه word

قراردادهای اجاره، بخش مهمی از عقود حقوقی هستند که در فرایند اجاره ملک، بین موجر و مستأجر منعقد می‌شوند. این قراردادها برای هر دو طرف اهمیت زیادی دارند. یکی از انواع قراردادهای اجاره، قرارداد اجاره نامه مغازه است که نسبت به سایر قراردادها با پیچیدگی‌های زیادی همراه است. در این مقاله با قرارداد اجاره مغازه آشنا خواهیم شد و در آخر متن اجاره نامه مغازه pdf را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

قرارداد اجاره نامه مغازه چیست؟

قرارداد اجاره مغازه یا اجاره نامه مغازه یک توافق نامه حقوقی است که بین دو طرف، یعنی موجر (اجاره دهنده) و مستأجر (اجاره کننده) برای اجاره و استفاده از یک مغازه امضا می‌شود. در این قرارداد، موجر ملک مغازه را به مستأجر واگذار می‌کند تا او بتواند از آن برای تجارت و کسب و کار خود استفاده کند. این قرارداد مشتمل بر شرایط و مقرراتی است که حقوق و وظایف هر دو طرف را تعیین می‌کند. در این قرارداد، جزئیاتی مانند مدت زمان اجاره، قیمت اجاره، شرایط پرداخت، وظایف موجر و مستأجر، مسئولیت‌های طرفین، قوانین مربوط به تعمیر و نگهداری مغازه و سایر موارد مرتبط به اجاره مغازه ذکر می‌شوند.

اهمیت اجاره نامه مغازه برای مستأجر و موجر

اجاره نامه مغازه از اهمیت بالایی برای مستأجر و موجر برخوردار است. در ادامه به بررسی اهمیت اجاره نامه مغازه می‌پردازیم.

  1. تعیین حقوق و وظایف: قرارداد اجاره مغازه حقوق و وظایف هر دو طرف را مشخص می‌کند. این شامل قیمت اجاره، شرایط پرداخت، تعمیرات و نگهداری مغازه، مسئولیت‌های موجر و مستأجر و سایر موارد مربوط به اجاره مغازه است. این اطلاعات کمک می‌کند تا هر طرف به‌درستی و با اطمینان از حقوق و وظایف خود در طول دوره اجاره آگاهی داشته باشد.
  2. حفاظت از منافع طرفین: اجاره نامه مغازه به طرفین کمک می‌کند تا از حقوق و منافع خود محافظت کنند و از سوءاستفاده‌ها و نقض قوانین جلوگیری کنند. با داشتن یک قرارداد مشترک، طرفین قادرند در صورت بروز مشکلات، به اداره قانونی مراجعه کرده و از حقوق خود دفاع کنند.
  3. جلوگیری از ابهامات: قرارداد اجاره مغازه شرایط و مقررات را به صورت کامل و دقیق تعریف می‌کند. این کار ابهامات را در خصوص حقوق و وظایف طرفین کاهش می‌دهد و احتمال وقوع اختلاف و نزاع را کاهش می‌دهد.
  4. حمایت قانونی: قرارداد اجاره مغازه، به عنوان یک سند قانونی، در صورت بروز اختلاف بین طرفین به عنوان مدرکی برای حمایت از حقوق طرفین مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که یکی از طرفین از شرایط قرارداد خارج شود، قرارداد می‌تواند به عنوان مدرکی برای رسیدگی قضایی و تعیین مسئولیت استفاده شود.
  5. ایجاد امنیت حقوقی: قرارداد اجاره مغازه با ایجاد یک تعهد قانونی، به طرفین امنیت حقوقی می‌دهد. هر طرف می‌تواند بر اساس شرایط مشخص شده در قرارداد از حقوق خود بهره ببرد و در صورت نقض قرارداد از طرف دیگر، اقدامات قانونی را آغاز کند.

 

قوانین مدنی قرارداد اجاره مغازه

طبق قانون هر قرارداد باید با توجه به قوانین و مقررات مربوطه تنظیم شود. قوانین مدنی به عنوان مبنای تمامی قوانین، در تمامی قراردادها اعمال می‌شود. در مورد قرارداد اجاره مغازه، قوانین مدنی به شرح زیر است:

“تمامی مکان‌ها، از جمله مسکونی، تجاری، محل کسب و پیشه، اماکن آموزشی، خوابگاه‌های دانشجویی و ساختمان‌های دولتی و مشابه آنها که پس از مهرماه ۱۳۷۶ به صورت رسمی یا عادی اجاره داده شده‌اند، مشمول قوانین روابط موجر و مستأجر سال ۷۶ قرار خواهند شد.”

لازم به ذکر است که املاکی که قبل از سال ۷۶ اجاره داده شده‌اند، مشمول قوانین روابط موجر و مستأجر سال ۵۶ قرار خواهند گرفت.

به موجب ماده ۴۶۶ قانون مدنی: “اجاره، قراردادی است که منجر به انتقال حقوق مالکیت عینی به مستأجر می‌شود. فردی که مالکیت را اجاره می‌دهد، موجر و فردی که اجاره می‌کند، مستأجر نامیده می‌شود و مورد اجاره به عنوان مالکیت عینی مستأجر شناخته می‌شود.”

پیشنهاد مطالعه:  نمونه قرارداد پیمانکاری

اجاره نامه مغازه

در متن اجاره نامه مغازه، چه مواردی درج می‌شود؟

اجاره نامه مغازه معمولاً شامل موارد زیر است:

  1. طرفین قرارداد: نام و اطلاعات تماس موجر (اجاره دهنده) و مستأجر (اجاره کننده) درج می‌شود.
  2. موضوع قرارداد: جزئیات مغازه مورد اجاره، از جمله آدرس دقیق، مساحت، استفاده مجاز از مغازه و سایر ویژگی‌های فیزیکی و عملکردی آن، در قرارداد ذکر می‌شود.
  3. مدت زمان اجاره: تاریخ شروع و پایان قرارداد و مدت زمان اجاره مشخص می‌شود.
  4. شرایط پرداخت: شرایط مربوط به قیمت اجاره، مبلغ پیش پرداخت، زمان و روش پرداخت اجاره و هزینه‌های مربوطه مانند عوارض و مالیات در قرارداد تعیین می‌شود.
  5. وظایف موجر: وظایف و مسئولیت‌های موجر نظیر تعمیرات عمده، پرداخت هزینه‌های مربوط به نگهداری مغازه، ارائه خدمات مشتریان و سایر تعهدات موجر در قرارداد ذکر می‌شود.
  6. وظایف مستأجر: وظایف و مسئولیت‌های مستأجر نظیر پرداخت به موقع اجاره، حفظ و نظافت مغازه، رعایت قوانین و مقررات مربوطه، استفاده مشروع از مغازه و سایر تعهدات مستأجر در قرارداد درج می‌شود.
  7. شرایط افزایش اجاره: در صورت وجود ماده‌ای در قرارداد در مورد تعیین شرایط افزایش اجاره در طول مدت اجاره، آن ماده در قرارداد ذکر می‌شود.
  8. مسئولیت‌ها و بیمه: مسئولیت هر طرف در صورت بروز خسارت به مغازه و بیمه مربوطه در قرارداد مشخص می‌شود.
  9. قوانین لازم: هرگونه قانون یا مقررات قابل اعمال در مورد اجاره مغازه، در قرارداد درج می‌شود.
  10. شرایط فسخ قرارداد: شرایطی که می‌توانند منجر به فسخ قرارداد شوند، در قرارداد مشخص می‌شوند.
  11. امتیازات و تغییرات: هرگونه امتیازها و تغییرات در قرارداد، مانند افزودن یا حذف شرایط خاص، در قرارداد درج می‌شود.

در قراردادهای اجاره مغازه ممکن است شرایط و مفاد دیگری نیز وجود داشته باشد که بسته به موقعیت و شرایط خاص قابل افزودن و ویرایش است.

 

متن اجاره نامه مغازه pdf و word

مشخصات طرفین

الف) موجر:

موجر/ موجرین………… فرزند………… به شماره شناسنامه ………… صادره از ………… کد ملی ………… متولد ………… ساکن ………… تلفن ………… آدرس ………… با مدیریت ………… (به موجب روزنامه رسمی شماره ………… مورخ …………)

 

وکیل موجر:

خانم / آقای ………… که با اختیار حاصله از وکالتنامه شماره ………… مورخ ………… تنظیم در دفترخانه ………… این اجاره نامه را امضاء کرده است.

 

ب) مستأجر:

خانم / آقای ………… فرزند ………… به شماره شناسنامه ………… صادره از ………… تلفن ………… آدرس ………… / شرکت ………… به شماره ثبت ………… تلفن ………… آدرس ………… با مدیریت ………… (به موجب روزنامه رسمی شماره ………… مورخ …………)

 

وکیل مستأجر:

خانم / آقای ………… که با اختیار حاصله از وکالتنامه شماره ………… مورخ ………… تنظیم در دفترخانه ………… این اجاره نامه را امضاء کرده‌اند.

 

مورد اجاره

عبارت است از …………  دانگ یک باب مغازه / یک دستگاه آپارتمان/ یک باب ساختمان واقع در شهر ………… خیابان ………… کوچه ………… شماره ………… که مشخصات ثبتی آن به شرح زیر است:

پلاک ثبتی اصلی ………… پلاک ثبتی فرعی ………… منطقه ثبتی ………… مساحت ………… سایر مشخصات ………… مورد اجاره به موجب پروانه ساختمان شماره ………… مورخ ………… و گواهی پایان کار مورخ ………… شماره ………… دارای کاربری تجاری است و برای شغل ………… اجاره داده می‌شود.

 

 

تجهیزات و امکانات مورد اجاره به شرح ذیل است :

 

  1. وسائل گرمایش و سرمایش: شوفاژ، شومینه، بخاری، کولر، فن کویل، تهویه مطبوع، پکیج.
  2. برق، آب، گاز تلفن / تلفن‌های به شماره ……
  3. لوستر، تجهیزات اداری، قفسه بندی، یخچال و فریزر صنعتی.
  4. پارکینگ و انباری.
  5. سایر موارد

 

مدت اجاره

مدت اجاره ………… سال/ماه شمسی که  از تاریخ …… تا …… که این مدت صرفاً با توافق کتبی طرفین پس از انقضای قرارداد قابل تمدید است.

 

 مبلغ اجاره

برای تمام مدت ………… ریال معادل ………… تومان است که :

 

  1. مبلغ ………… ریال آن در اول هر ماه در قبال اخذ رسید به موجر پرداخت می‌شود.

 

  1. طی ………… فقره چک به موجر پرداخت شد
پیشنهاد مطالعه:  دانلود نمونه قرارداد اجاره ملک، منزل و آپارتمان pdf / word

 

  1. طی ………… فقره سفته به موجر پرداخت شد.

 

  1. مستأجر در اول ماه مبلغ ………… ریال به حساب جاری شماره ………… شعبه ………… بانک ………… واقع در ………… به نام موجر واریز خواهد کرد و بری الذمه خواهد شد.

 

  1. سایر روش‌های دیگر پرداخت ………… (با تفصیل نوشته شود).

 

سرقفلی

مستأجر هیچ وجهی بابت سرقفلی پرداخت نکرده است و به این ترتیب هیچ حقی نسبت به سرقفلی و حقوق صنفی متعلقه به ملک ندارد و در انقضاء مدت چیزی از این بابت به وی تعلق نخواهد گرفت.  مستأجر مبلغ ………… ریال به عنوان سرقفلی به موجر پرداخت کرد و بین طرفین مقرر گردید:

 

این وجه متعلق به موجر است و در قبال پرداخت آن با اجاره دادن ملک به مستأجر با شرایط و مبلغ مندرج در اجاره نامه مغازه موافقت کرده است و برای این سرقفلی هیچ ما به ازاء و عوض دیگری در نظر گرفته نشده و در انقضاء مدت مستأجر مکلف به تخلیه است و چیزی بابت سرقفلی یا عوض آن دریافت نخواهد کرد.

 

در پایان مدت و زمان تخلیه معادل همین مبلغ به مستأجر پرداخت خواهد شد. افزایش نرخ تورم و تغییر قیمت سرقفلی تأثیری در این امر نخواهد داشت.

 

در پایان مدت رقم پرداختی مستأجر به علاوه مبلغی که بر مبنای شاخص بانک مرکزی جبران کاهش ارزش پول را با توجه به مدت اجاره بکند به مستأجر تأدیه خواهد شد.

 

در پایان مدت سرقفلی متعلق به محل بر مبنای نرخ عادله و قیمت معاملاتی زمان تخلیه به مستأجر پرداخت خواهد شد.

 

 شرایط و ضوابط

  1. مستأجر حق انتقال مورد اجاره را مشاعاً یا مفروزاً کلاً یا جزئاً به هیچ صورت حتی به‌صورت مشارکت، نمایندگی، صلح حقوق و وکالت و غیره ندارد در صورت انتقال موجر علاوه بر حق فسخ حق مطالبه خسارت و وجه التزام به اندازه مبلغ قرض الحسنه را خواهد داشت.

 

  1. مورد اجازه صرفاً برای شغل ………… اجاره داده شده و مستأجر به هیچ وجه حق تغییر شغل ندارد.

 

  1. حفظ و نگهداری مورد اجاره و تجهیزات آن بر عهده مستأجر است و باید در انقضاء مدت، مورد اجاره و تجهیزات آن را صحیح و سالم تحویل دهد.

 

  1. طبق تنظیم قرارداد اجاره مغازه، تعمیرات جزئی برعهده مستأجر و تعمیرات کلی بر عهده موجر است.

 

  1. پرداخت هزینه آب، برق، گاز و تلفن برعهده مستأجر است.

 

  1. پرداخت هزینه نگهداری (شارژ) ساختمان بر مبنای مصوبات هیئت مدیره بر عهده مستأجر/ موجر است و تغییرات این ارقام نیز مورد قبول می‌باشد.

 

  1. اسقاط کافه خیارات من جمله خیار غبن (به هر درجه‌ای که باشد) از طرفین به عمل آمد.

 

  1. تأخیر در پرداخت اجاره بها برای موجر حق فسخ اجاره و تخلیه عین مستأجره را ایجاد خواهد کرد. در این حالت حق مستأجر نسبت به سرقفلی نیز (در صورت وجود) ساقط خواهد شد. تخلف مستأجر از هر یک از شروط مندرج در این سند نیز همین آثار را خواهد داشت.

 

  1. . …………..

 

  1. . …………..

 

  1. . …………..

 

شاهدین قرارداد

این اجاره نامه مغازه در تاریخ ………… با حضور آقایان :

  1. ………… فرزند ……… به شماره شناسنامه ………… آدرس …………..
  2. ………… فرزند ……. به شماره شناسنامه ………… آدرس ………….

افراد معتمد موجر و مستأجر که به عنوان شاهد ذیل آن را امضاء کرده‌اند. در دو نسخه با اعتبار واحد تنظیم و امضاء و مبادله شد.

 

قسمت‌ها و مطالب زاید در هر دو نسخه قلم زده و ابطال شده است .

 

امضاء موجر                                                                      امضاء مستأجر

 

امضاء شاهد                                                                       امضاء شاهد

 

دانلود متن اجاره نامه مغازه pdf

تا اینجای مقاله به قرارداد اجاره مغازه و نکات مهم مربوط به آن آشنا شدیم. جهت دانلود نمونه قرارداد اجاره مغازه pdf از طریق لینک زیر اقدام کنید. در این قرارداد به دو صورت اجاره نامه مغازه pdf و word قابل دانلود است.

 

دانلود فایل pdf

 

دانلود فایل word

 

 

 

 

5/5 - (5 امتیاز)
20 نظرات
  1. mrjonson می گوید

    “مقاله شما واقعاً یک منبع کامل و دقیق برای درک بهتر نکات مهم اجاره نامه مغازه است. پیش از این، بیشتر جنبه‌های مهم در این مورد را نادیده می‌گرفتم. اکنون که با اطلاعات ارزشمندی که در این مقاله یاد گرفتم، می توانم با دقت بیشتری قرارداد های اجاره مغازه را امضا کنم.

    نکاتی که در مقاله آورده‌اید، واقعاً به من کمک کرده تا در ارتباط با صاحب مغازه با اطمینان بیشتری وارد مذاکرات شوم و به تصمیمات بهتری برسم.

    سپاسگزارم از شما که این اطلاعات مفید را با ما به اشتراک گذاشتید. 😊📚👏

  2. سینا می گوید

    ممنون
    لطفا نمونه فایل اجاره خانه رو هم بزارین

  3. هانی می گوید

    من برای یک قررداد مهم برای اجاره یه ملک تجاری میخام امضا کنم شما مشاوره هم میدین؟

    1. هاوین می گوید

      سلام خیر

  4. حبیب انوری می گوید

    سلام ممنون. یک سوال داشتم اجاره نامه سرقفلی مغازه چند سال باید باشه وآیا قراردادخاصی دارد؟و اینکه حتما بایددردفترخانه یا املاک نوشته شود؟و یا اینکه یک خط عادی بین دونفرنوشته شودکفایت میکند ممنون میشم جواب بدین

    1. هاوین می گوید

      سلام برای اینکه قرارداد اجاره مغازه جنبه قانونی داشته باشه بهتره که تو دفترخونه یا املاکی ثبت بشه

  5. جعفر می گوید

    هر کاری میکنم فلیل اجاره مغازه دانلود نمیشه

    1. هاوین می گوید

      سلام دوست عزیز
      لینک دانلود فایل نمونه قرارداد اجاره مغازه بررسی شد مشکلی نبود لطفا مجدد بررسی بفرمایید

  6. Hani می گوید

    ممنون قرارداد این فایل ارزشمند

    1. هاوین می گوید

      سلام خواهش میکنم

  7. Changiz می گوید

    یک سوال فنی
    برای دانلود اجاره نامه مغازه باید از چه ترم افزاری استفاده کرد؟

    1. هاوین می گوید

      برای دانلود نمونه قرارداد اجاره مغازه میتونین از نرم افزار دانلود منیجر استفاده کنید.

  8. جعفر حاجی پور می گوید

    ممنون. یک نکته میخواستم در مورد نمونه قرارداد اجاره مغازه میخواستم بگم. لطفا تایید کنید. دوستان لطفا حتما حتما متن هر قراردادی که امضا میکنین رو بخونین خیلی وقت ها بدون اینکه بدونیم قرارداد چه بندهایی رو داره امضاش میکنیم اما بعدا با کلی مشکل حقوقی مواجه میشیم. حدالامکان از یک مشاور حقوقی کنم بگیرین

    1. milad می گوید

      آقای حاجی پور یه چی گفتی که باید با آب طلا نوشت. تو این دوره زمونه نباید به کسی اعتماد کرد. خودن قرارداد قبل از امضا جزو واجباته. اگه میخواین سرتون کلاه نره حتما چند بار قرارداد رو بخونین. من خودم قبلا سر همین قضیه کلاه سرم رفت. قرارداد اجاره مغازه شاید مسئله آنچنان مهمی نباشه اما بلاخره قرارداده و نیازه که دقیق بخونین. من فایل نمونه قرارداد مغازه این سایت رو دانلود کردم و خوندم قرارداد خوبیه و کاملا به همه چی پرداخته اگه نیازم بود میتونین بندهای دیگه ای رو به اضافه کنید.

  9. Mahdi می گوید

    آقا ممنون. من خیلی دنبال فایل اجاره نامه مغازه بودم. تو چند تا سایت دیگه پیدا کردم اما کامل نبودن. لطفا اگه امکانش هست نمونه قرارداد اجارع مغازه pdf رو هم برای دانلود بارین تو سایت.

    1. هاوین می گوید

      سلام میتونین فایل ورد رو دانلود و به راحتی تبدیل به pdf کنین

  10. Reza_ می گوید

    ممنون از ارائه فایل قرارداد اجاره مغازه خیلی به کارم اومد. یک سوال داشتم الان برای قرارداد اجاره مغازه میتونیم از این فایل استفاده کنیم و بر حسب نیازمون تغییر بدیم؟

    1. هاوین می گوید

      سلام فایل اجاره نامه مغازه که قرار دادیم کامله میتونین بسته به نیازتون تغییرش بدین

  11. ثمین می گوید

    ممنونم از ارائه فایل نمونه قرارداد اجاره مغازه

    1. هاوین می گوید

      سلام خواهش میکنم

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.