دیابت چیست؟ انواع دیابت کدامند؟

دیابت یکی از بیماری‌های مزمن جهانی است که با افزایش سطح قند (گلوکز) در خون همراه است. این بیماری می‌تواند به مشکلات جدی برای سلامتی افراد منجر شود، از جمله اختلالات قلبی و عروقی، نارسایی کلیه، نقرس، اختلالات دید، سوء جذب مواد مغذی، زخم و التهاب پوست و… . دیابت در دو نوع اصلی شناخته شده است. در دیابت نوع 1، بدن قادر به تولید هیچ گونه انسولینی نیست، که این هورمون برای تبدیل گلوکز به انرژی ضروری است. در دیابت نوع 2، بدن به درستی به انسولین پاسخ نمی‌دهد و یا انسولین را به نحو مناسبی تولید نمی‌کند. این نوع دیابت معمولاً در افرادی که دارای چاقی، فشار خون بالا، یا سابقه خانوادگی دارای دیابت هستند، شایع است. البته دیابت بارداری نیز وجود دارد که در زنان باردار احتمال رخ دادن آن وجود دارد. با ادامه این مقاله از هاوین وب با ما همره باشید تا با دیابت و انواع آن آشنا شویم.

 

دیابت چیست؟

دیابت یک بیماری مزمن (طولانی مدت) است که بر نحوه تبدیل غذا به انرژی توسط بدن شما تأثیر می گذارد. بدن شما بیشتر غذایی که می خورید را به قند (گلوکز) تجزیه می کند و آن را در جریان خون آزاد می کند. وقتی قند خون شما بالا می رود، به پانکراس شما سیگنال می دهد که انسولین ترشح کند. انسولین مانند کلیدی عمل می کند که قند خون را به سلول های بدن شما راه می دهد تا از آن به عنوان انرژی استفاده شود.

پیشنهاد مطالعه:  ماری جوانا چیست؟ راه های ترک ماری جوانا

در دیابت، بدن شما انسولین کافی تولید نمی کند یا نمی تواند آنطور که باید از آن استفاده کند. وقتی انسولین کافی وجود نداشته باشد یا سلول‌ها به انسولین پاسخ ندهند ، قند خون بیش از حد در جریان خون شما باقی می‌ماند. با گذشت زمان، این می تواند باعث مشکلات سلامتی جدی مانند بیماری قلبی، کاهش بینایی و بیماری کلیوی شود . هنوز درمانی برای دیابت وجود ندارد، اما کاهش وزن، خوردن غذای سالم و فعال بودن واقعا می تواند کمک کننده باشد.

 

دیابت چیست

انواع دیابت

سه نوع اصلی دیابت وجود دارد: دیابت نوع 1 ، نوع 2 و دیابت بارداری (دیابت در دوران بارداری).

 

دیابت نوع 1

تصور می شود دیابت نوع 1 ناشی از یک واکنش خود ایمنی است (بدن به اشتباه به سلول های خود حمله می کند). این واکنش بدن شما را از تولید انسولین باز می دارد. تقریباً 5 تا 10 درصد از افراد مبتلا، دیابت نوع 1 دارند. علائم دیابت نوع 1 اغلب به سرعت ایجاد می شود. معمولاً در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان جوان تشخیص داده می شود. اگر دیابت نوع 1 دارید، باید هر روز انسولین مصرف کنید. در حال حاضر، هیچ کس نمی داند چگونه از دیابت نوع 1 جلوگیری کند.

دیابت نوع 1 (Type 1 Diabetes): در این نوع دیابت، بدن قادر به تولید هیچ گونه انسولینی نیست که هورمونی است که توسط سلول های بتای لانگرهانز جزایر لانگرهانز در پانکراس تولید می شود و در تبدیل گلوکز به انرژی نقش دارد. بنابراین، بیماران با دیابت نوع 1 مجبور هستند انسولین را از طریق تزریق مستقیم به بدن خود تزریق کنند.

 

دیابت نوع 2

در دیابت نوع 2، بدن شما به خوبی از انسولین استفاده نمی کند و نمی تواند قند خون را در سطح نرمال نگه دارد. حدود 90 تا 95 درصد از افراد مبتلا، دیابت نوع 2 دارند. این بیماری در طول سالیان متمادی ایجاد می شود و معمولاً در بزرگسالان تشخیص داده می شود و در افرادی که دارای چاقی، فشار خون بالا، یا سابقه خانوادگی دارای دیابت هستند، شایع است. ممکن است متوجه هیچ علامتی نشوید، بنابراین اگر در معرض خطر هستید، مهم است که آزمایش قند خون خود را انجام دهید. دیابت نوع 2 را می توان با تغییرات سبک زندگی سالم پیشگیری کرد یا به تاخیر انداخت، مانند:

  • کاهش وزن.
  • خوردن غذای سالم.
  • فعال بودن.
پیشنهاد مطالعه:  آیا پایین بودن پلاکت خون خطرناک است؟

 

دیابت بارداری

دیابت بارداری در زنان بارداری که هرگز دیابت نداشته اند ایجاد می شود. اگر دیابت بارداری دارید، کودک شما در معرض خطر بیشتری برای مشکلات سلامتی قرار دارد. دیابت بارداری معمولاً پس از تولد نوزاد از بین می رود. با این حال، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در مراحل بعدی زندگی افزایش می دهد. احتمال اینکه کودک شما در دوران کودکی یا نوجوانی دچار چاقی شود و در اواخر عمر به دیابت نوع 2 مبتلا شود، بیشتر است.

 

دیابت بر اساس اعداد

بیش از 37 میلیون بزرگسال آمریکایی مبتلا به دیابت هستند و از هر 5 نفر از آنها 1 نفر نمی داند که به دیابت مبتلا است.

دیابت هفتمین علت مرگ و میر در ایالات متحده است .

دیابت علت شماره 1 نارسایی کلیه، قطع عضو اندام تحتانی و نابینایی بزرگسالان است.

در 20 سال گذشته ، تعداد بزرگسالان مبتلا به دیابت بیش از دو برابر شده است.

 

منبع:

https://www.cdc.gov/diabetes/basics/diabetes.html

5/5 - (6 امتیاز)
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.