چگونه مصرف نمک در غذا را کاهش دهیم؟

نمک به دلیل افزایش طعم غذاها شناخته شده است. با این حال، استفاده بیش از حد می تواند طعم وعده های غذایی را از بین ببرد و منجر به مشکلات سلامتی شود. بنابراین، مصرف نمک در حد اعتدال مفید است. کاهش نمک در غذا یک رویکرد بهداشتی آشپزی است.

همچنین توصیه میشود از نمک دریایی و نمک صورتی به دلیل دارا بودن مواد معدنی، جهت طعم دار کردن غذا استفاده شود.

کاهش نمک در غذا به چه معناست؟

منظور از کاهش نمک در غذا ، کاهش میزان نمک مصرفی در تهیه غذا است. هدف این است که با استفاده از تکنیک‌های جایگزین، وعده‌های غذایی سالم‌تری تهیه کنیم، در نتیجه میزان سدیم موجود در غذا را کاهش دهیم و از مشکلات سلامتی که می‌تواند ناشی از مصرف بیش از حد نمک باشد، جلوگیری کنیم.

چگونه غذا را کم نمک کنیم؟

با استفاده از تکنیک‌های مختلف برای کاهش مصرف نمک در دستور غذاها ، می‌توانید غذاهای خوش طعم و سالم بسازید. برای کم نمک شدن غذا می توانید به تدریج میزان نمک را در حین پخت کم کنید. با استفاده از مواد اسیدی مانند لیمو و ادویه ها می توانید طعم غذاها را افزایش دهید.

چشیدن غدا در حالی که آشپزی میکنید

با چشیدن در حین آشپزی می توانید غذاها را با نمک کمتر درست کنید. در حین پختن غذایتان به تدریج نمک اضافه کنید. از افزودن یکباره مقدار زیادی نمک خودداری کنید. با افزودن نمک در مقادیر کم، می توانید به تعادل ایده آل دست پیدا کنید. علاوه بر این، طعم را با مواد کم سدیم و بدون نمک متعادل کنید.

از قاشق نمک استفاده کنید

برای کاهش شوری می توانید از پیمانه نمک استفاده کنید. یک قاشق کوچک را برای اندازه گیری نمک انتخاب کنید. به این ترتیب می توانید نمک را با دقت بیشتری کنترل کنید. تکنیک قاشق نمک به مدیریت مصرف سدیم کمک می کند.

کاهش نمک در غذا

مواد تازه را انتخاب کنید

برای کاهش شوری غذا، از مواد تازه استفاده کنید. غذاهای فرآوری شده اغلب حاوی سطوح بالای سدیم برای ماندگاری طولانی مدت هستند. محصولات تازه و گوشت در مقایسه با مواد فرآوری شده نمک طبیعی کمتری دارند. به این ترتیب می توانید به یک وعده غذایی خوشمزه و سالم دست پیدا کنید.

پیشنهاد مطالعه:  لیست تولید کننده های گیربکس صنعتی

جایگزین های نمک

جایگزین های نمک راهی عالی برای کاهش مصرف نمک در ظروف هستند. گیاهان، ادویه جات ترشی جات، پوست مرکبات و سرکه جایگزین هایی هستند که بدون افزایش محتوای سدیم وعده های غذایی، طعم را تقویت می کنند. علاوه بر این، می توانید نمک های سدیم کاهش یافته را انتخاب کنید. برای خرید نمک دریایی ام سی 2 فروشگاه ما را مشاهده کنید.

شوری مواد خود را بشناسید

قبل از اینکه غذا را با نمک چاشنی کنید، مهم است که از شوری آن مطلع شوید. ابتدا می توانید غذا را بچشید. غذاهای کنسرو شده معمولا حاوی نمک بیشتری هستند. اگر از مواد کنسرو شده استفاده کرده اید، محتوای سدیم روی برچسب را بررسی کنید. درک شوری مواد به شما امکان می دهد غذاهای متعادل و خوش طعمی تهیه کنید.

چگونه نمک را در غذاهای پخته کاهش دهیم؟

کاهش نمک در غذاهای پخته شده با استفاده از چند روش امکان پذیر است . می توانید غذاهای کنسرو شده ای که در ظروف استفاده می شود را بشویید. برای کاهش نمک اضافه، مواد بدون نمک را به غذا اضافه کنید. می توانید محصولات کم سدیم را انتخاب کنید. برای افزایش طعم می توانید از سیر یا لیمو استفاده کنید.

مواد بیشتر اضافه کنید

چند روش برای کاهش محتوای نمک در غذاهای پخته وجود دارد . یکی از این روش ها افزودن سبزیجات است. برای دستیابی به نتایج متعادل و خوش طعم، می توانید با افزودن سبزیجات، میزان نمک موجود در غذاهای خود را کاهش دهید. این روش طعم غذای شما را حفظ کرده و میزان سدیم آن را کاهش می دهد.

اسیدها و شیرین کننده ها را اضافه کنید

یکی دیگر از روش های کاهش نمک برای به دست آوردن غذاهای خوشمزه و سالم استفاده از اسیدها و شیرین کننده ها است. این می تواند شامل موادی مانند آب لیمو، آب مرکبات مختلف و سرکه باشد. با افزودن تدریجی این مواد به غذای خود، می توانید غذای خود را سالم تر کنید.

غذاهای نشاسته ای برای نجات به خصوص سیب زمینی

برای کاهش شوری غذاهایتان می توانید غذاهای نشاسته ای اضافه کنید. سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی و هویج نمک اضافی غذا را جذب می کنند. این مواد را به ظرف خود اضافه کنید و بجوشانید تا نرم شوند. سپس می توانید آنها را از ظرف خارج کنید. این روش به طور موثر میزان نمک موجود در ظروف را کاهش می دهد.

پیشنهاد مطالعه:  با دنیای شگفت‌انگیز مواد شیمیایی آزمایشگاهی بیشتر آشنا شوید

محصولات لبنی

برای کاهش نمک اضافی در غذاهای خود، می توانید با افزودن موادی مانند شیر، کره، ماست و خامه آن را متعادل کنید. بافت خامه ای محصولات لبنی به تعادل شوری در ظروف کمک می کند. این مواد همچنین طعم و غنای غذای شما را افزایش می دهند و باعث رضایت بیشتر آن می شوند.

سوالات متداول درباره رفع شوری غذاها

افرادی که به دنبال راه حل های عملی برای کاهش شوری بیش از حد در غذا هستند، اغلب این سوال را مطرح کرده اند:

نحوه رفع شوری سوپ

دنبال کردن این مراحل به شما کمک می کند تا نمک موجود در سوپ خود را رقیق کنید :

  • آب مرغ یا سبزیجات، آب یا سبزیجات بیشتری را اضافه کنید.
  • دانه های نشاسته ای مانند برنج و بلغور را اضافه کنید. نشاسته نمک اضافی را جذب می کند.
  • طعم را با گیاهان و ادویه ها تقویت کنید.

نحوه رفع شوری گوشت

برای رقیق کردن نمک اضافی غذا می توانید مراحل زیر را دنبال کنید :

  • گوشت را آبکشی کنید تا شوری آن کم شود.
  • آن را در مایعی مانند شیر یا آب خیس کنید تا نمک اضافی آن خارج شود.
  • آن را با غذاهای شیرین و اسیدی مانند میوه ها متعادل کنید.

نحوه رفع شوری سبزیجات

برای رقیق کردن نمک اضافی سبزیجات می توانید مراحل زیر را دنبال کنید :

  • آنها را به مدت 15 دقیقه در آب سرد خیس کنید و سپس بشویید.
  • آب مرکبات را اضافه کنید.
  • سبزی های نمکی را به مدت کوتاهی در آب جوش بریزید و سپس با آب سرد بشویید.

رفع نمک خورشت

برای رقیق کردن نمک بیش از حد در خورش ها می توانید مراحل زیر را دنبال کنید :

  • نمک اضافی را با اضافه کردن مایع بدون نمک رقیق کنید.
  • با افزودن مواد اسیدی مانند سرکه یا آب لیمو، طعم را متعادل کنید.
  • یک ماده نشاسته ای مانند سیب زمینی اضافه کنید تا نمک اضافی جذب شود.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.