چگونه دستگاه تاتو خود را تمیز و استریل کنید

دستگاه تاتو شما احتمالا مهمترین ابزاری است که برای تاتو نیاز دارید. چه از ماشین های روتاری یا کویل استفاده می کنید ، مهم است که به تمیز کردن و استریل کردن دستگاه خود توجه ویژه ای داشته باشید. دستگاه تتو شما در تماس نزدیک با مشتری قرار می گیرد و بر خلاف سوزن تتو و کارتریج ها ، به طور مکرر بر روی مشتریان مختلف استفاده می شود.

برای جلوگیری از هر گونه آلودگی متقابل بین مشتریان خود و جلوگیری از انتشار میکروب ها و باکتری ها، نه تنها باید دستگاه تاتو خود را بپیچید و بپوشانید (و همچنین سایر تجهیزاتی که در طول جلسه استفاده می شود) تا یک مانع فیزیکی ایجاد کنید، بلکه باید تمیز و ضدعفونی کنید. دستگاه تاتو شما بعد از هر جلسه و مشتری.

1- پوشاندن دستگاه تاتو و دستگیره/لوله

هنگامی که با آن کار می کنید، دستگاه تاتو شما باید همیشه با پلاستیک (یا جایگزین سبز رنگ) پوشانده شود تا از آلوده شدن به خون و مایعات جلوگیری شود. با استفاده از کیسه ماشینی کلاسیک برای ماشین های چرخشی کویل و زاویه دار می توانید این کار را خیلی راحت انجام دهید . برای ماشین‌های قلمی، بهتر است از آستین بند ناف مناسب استفاده کنید که می‌توانید روی دستگاه قرار دهید. فراموش نکنید زمانی که از دستگیره های یکبار مصرف استفاده نمی کنید، دسته خود را نیز بپوشانید. مراقب باشید که کیسه پلاستیکی را با یک نوار لاستیکی یا باند چسبنده ببندید . ناگفته نماند که این اقلام باید در کشو نگهداری شوند و به طور باز در اطراف محل کار خود قرار نگیرند تا در اثر پاشیدن مایعات آلوده نشوند.

به این ترتیب می توانید در وهله اول از آلودگی دستگاه خود به درجه خوبی جلوگیری کنید و تلاش برای تمیز کردن آن چندان زیاد نیست. دستگیره ها و لوله های یکبار مصرف یک انتخاب عالی هستند اگر می خواهید تمیز کار کنید یا اگر زمان و تجهیزات در دسترس ندارید (به عنوان مثال در کنفرانس ها) برای تمیز کردن و استریل کردن دستگاه و دستگیره/لوله خود بعد از جلسه.

هنگامی که دستگاه تاتو خود را می پوشانید و آن را در داخل کیسه پلاستیکی مهر و موم می کنید و همچنین مراقب هستید که با مایعات، خون یا سایر تجهیزات کار (شامل دستکش های استفاده شده) تماس نداشته باشد، نیازی به دستگاه خود را برای مشتری بعدی استریل کنید. با این وجود، باید تجهیزات تاتو خود را تمیز و ضدعفونی کنید، حتی اگر در یک کیسه پلاستیکی بسته شده باشد.

همیشه از یک کیسه پلاستیکی جدید برای هر مشتری جدید و همچنین تعویض دستکش و تمیز کردن محل کار خود استفاده کنید. همچنین هنگام کار در جلسات طولانی، گاهی اوقات کیسه پلاستیکی را تعویض کنید، زیرا ممکن است به مرور زمان کیسه نشت کند. همین امر در مورد دستکش های شما نیز صدق می کند.

پیشنهاد مطالعه:  10 تنظیمات ضروری دوربین که هر عکاس مبتدی باید بداند

ما همچنان توصیه می کنیم پس از هر بار استفاده دستگاه خود را استریل کنید تا خطر آلودگی متقابل را از بین ببرید .

اگر کیسه پلاستیکی به نوعی شکسته یا نشتی دارد، باید دستگاه تاتو خود یا دیگر لوازم تتو را بعد از جلسه تاتو تمیز، ضدعفونی و استریل کنید.

2- تمیز کردن دستگاه تاتو

بعد از جلسه تاتو و قبل از آن باید دستگاه خود را به صورت مکانیکی با مواد ضدعفونی کننده و دستمال کاغذی تمیز کنید. برای انجام این کار، دستگاه تاتو خود را جدا کرده و تمام قسمت ها را در مقابل خود قرار دهید. یک جفت دستکش پزشکی جدید بپوشید و با اولین تکه شروع کنید.

تمام قسمت های دستگاه خود را به طور کامل پاک کنید. فراموش نکنید که قسمت های داخلی دستگاه و دسته دستگاه تاتو را تمیز کنید (اگر از گیره های یکبار مصرف استفاده نمی کنید). این ممکن است کمی مشکل باشد و ممکن است لازم باشد از یک اپلیکاتور با نوک نخی استفاده کنید تا به آخرین قسمت دستگاه برسید.

اکنون دستگاه تاتو شما باید مانند زمانی که برای اولین بار آن را خریدید تمیز و براق به نظر برسد، بدون هیچ گونه لکه یا کثیفی قابل مشاهده.

به خاطر داشته باشید که دستگاه تاتو شما اکنون از نظر مکانیکی تمیز است، اما استریل نیست و بنابراین هنوز آماده استفاده با مشتری بعدی شما نیست.

3- ضد عفونی کردن دستگاه تاتو

پس از اینکه تمام قطعات دستگاه را به صورت مکانیکی تمیز کردید، اکنون می توانید به ضد عفونی دستگاه خود ادامه دهید. برای این کار از اسپری ضدعفونی کننده دلخواه خود استفاده کنید، آن را روی قسمت اسپری کنید و بگذارید 10 دقیقه خوب خشک شود تا موثر شود. سپس تجهیزات خود را بچرخانید و همین کار را انجام دهید تا زمانی که ماده ضدعفونی کننده را به همه طرف قطعات اسپری کنید.

همیشه هنگام دست زدن به هر یک از تجهیزات، دستکش های پزشکی تازه بپوشید و توجه داشته باشید که با دست زدن به بطری اسپری ضدعفونی کننده بدون کیسه، قطعات دستگاه را آلوده نکنید. پس از اسپری کردن تمام قسمت ها با مواد ضد عفونی کننده و خشک شدن آن، اکنون می توانید از محلول الکلی یا دستمال مرطوب الکلی  برای پاک کردن باقی مانده مواد ضد عفونی کننده با دستمال کاغذی استفاده کنید. وقتی این مراحل را دنبال کردید، دستگاه تاتو شما باید ضدعفونی شود.

مهم است که نه تنها دستگاه تاتو خود را ضدعفونی کنید، بلکه تمام تجهیزاتی را که در طول جلسه تاتو استفاده کرده اید، ضدعفونی کنید. این شامل هر گونه دستگیره ها و لوله های قابل استفاده مجدد ، کابل ها و البته منبع تغذیه شما و همچنین محل کار، صندلی تاتو (مشتری) و غیره است.

4- اتوکلاو کردن تجهیزات شما

ایمن ترین راه برای جلوگیری از آلودگی متقابل و از بین بردن همه میکروب ها، ویروس ها و باکتری ها اتوکلاو است . اتوکلاو موارد ذکر شده را از بین نمی برد، اما خطر آلودگی را به میزان بسیار بسیار پایینی (0.0001%) کاهش می دهد. اتوکلاو هر قسمت داخل را با ترکیبی از فشار بالا، گرما و بخار استریل می کند. متأسفانه، دستگاه‌های تاتو را نمی‌توان در اتوکلاو قرار داد، زیرا موتور نمی‌تواند این ترکیب را بپذیرد .

پیشنهاد مطالعه:  آشنایی با اجزا ویپ و عوامل موثر بر قیمت

اگر بتوانید موتور دستگاه خود را بردارید، می توانید قطعات بدنه را اتوکلاو کنید. اگر نمی توانید موتور دستگاه خود را جدا کنید، باید از استریل سرد استفاده کنید.

اگر از دستگیره ها و لوله های یکبار مصرف استفاده نمی کنید، باید دستگیره/لوله خود را اتوکلاو کنید. فقط از این طریق می توانید امنیت مشتری خود را تضمین کنید. اتوکلاو بهترین و کارآمدترین راه برای استریل کردن تجهیزات تاتو شما است.

5- نحوه استریل کردن دستگاه تاتو بدون اتوکلاو (استریل کردن سرد)

اگر اتوکلاو ندارید، می توانید از پاک کننده اولتراسونیک نیز به عنوان جایگزین استفاده کنید. پاک کننده اولتراسونیک از فرکانس های بالا در ترکیب با محلول تمیز کننده شیمیایی برای از بین بردن هرگونه آلودگی روی تجهیزات شما استفاده می کند.

در حالی که پاک کننده اولتراسونیک در تمیز کردن تجهیزات شما کار بسیار خوبی انجام می دهد، تجهیزات شما را استریل نمی کند!

روش دیگر استریلیزاسیون سرد، حمام شیمیایی است. اثربخشی این موارد بسیار بیشتر طول می کشد (8 تا 24 ساعت)، اما روش خوبی برای استفاده از تجهیزات شما برای مشتری بعدی است. شاید یک شبه

متأسفانه این روش ها به اندازه اتوکلاو کارآمد و ایمن نیستند. اگر اتوکلاو ندارید، باید توجه زیادی به ضد عفونی کردن تجهیزات خود و مهر و موم کردن دستگاه تاتو خود در یک کیسه پلاستیکی داشته باشید. همچنین، باید از دستگیره ها و لوله های یکبار مصرف استفاده کنید، زیرا آنها از قبل استریل شده اند و خطر آلودگی متقاطع را برای مشتریان شما کاهش می دهند.

تمیز کردن دستگاه تاتو

6- کارتریج سوزن تاتو

کارتریج سوزن تاتو روشی مطمئن برای تاتو بدون نیاز به اتوکلاو کردن وسایل تاتو پس از هر جلسه است. به لطف غشایی که در اکثر برندهای معتبر وجود دارد، مایعات نمی توانند وارد گریپ، تیوپ و دستگاه تاتو شوند. این بدان معناست که دستگاه تاتو شما با میکروب ها، باکتری ها و ویروس ها تماس پیدا نمی کند و اگر آن را به درستی برای جلسه ببندید، فقط باید بعد از هر جلسه ضد عفونی شود. اگر به اتوکلاو دسترسی ندارید، توصیه می کنیم از کارتریج های تاتو استفاده کنید.

7- نتیجه گیری

در این مقاله نحوه تمیز کردن و ضد عفونی کردن وسایل تتو و روش های مختلف استریل کردن را به شما نشان دادیم. بهداشت یکی از موضوعات مهم برای هنرمندان تاتو است و نمی توان به اندازه کافی تاکید کرد که باید تمام اقدامات را برای جلوگیری از هر گونه آلودگی متقاطع انجام دهید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.