افسردگی بعد از مهاجرت چیست؟ (علائم و درمان)

افسردگی بعد از مهاجرت یا افسردگی در غربت پدیده ای رایج میان افرادی است که به هر دلیل از شهر یا کشور خود دور شده اند. این مهاجرت میتواند به شهری دیگر یا تغییر کشور باشد، اما در هر صورت پدیده ای نام آشنا میان افراد در سنین مختلف است. اما تعریف افسردگی مهاجرت چیست و چرا بعضی آن را تجربه می کنند؟

افسردگی مهاجرت چیست؟

همانطور که احتمالا از نام آن حدس زده اید، افسردگی پس از مهاجرت یک اختلال روانی است که مهاجران را تحت تاثیر قرار می دهد و آن ها خود را با فرهنگ و محیط جدید وفق می دهند. در سراسر جهان، مردم این چالش ها را در حالی تجربه می کنند که سعی دارند به یک محیط یا کشور جدید وفق یابند.

تعریف افسردگی و مهاجرت تا حد زیادی در هم گره خورده و تعداد مشاوره روانشناسی آنلاین خارج از کشور در ویکی روان و پلتفرم های دیگر مانند سایت سیمیاروم نشان از همه گیری زیاد آن دارد. اما نباید از افسردگی پس از مهاجرت بترسید و برای اهداف خود نجنگید.

علائم افسردگی پس از مهاجرت چیست؟

همیشه دوری از خانواده و عزیزان ناراحت کننده است، اما از کجا بفهمم به افسردگی بعد از مهاجرت مبتلا شده ام؟ در ادامه بیشتر توضیح میدهیم.

1. شوک فرهنگی

شوک فرهنگ، انحراف اولیه ای است و زمانی رخ می دهد که فرد وارد یک کشور جدید می شود و با محیط ناآشنا و تفاوت های غیرمنتظره در فرهنگ مواجه می شود. شاید تصورتان از زندگی در خانه جدیدتان با واقعیت آن خیلی تفاوت داشته باشد، و این واقعیت ممکن است برای شما طاقت فرسا باشد.

2. تنهایی انتخابی از نشانه های افسردگی بعد از مهاجرت است

نشانه های افسردگی بعد از مهاجرت

تنهایی، غم یا اندوهی است که از انزوا یا احساس تنهایی در یک محیط جدید ناشی می شود. این تنهایی اغلب می تواند با شوک فرهنگی همراه باشد، به خصوص اگر هنوز یک سیستم حمایتی خوب مانند سیستم کشورتان پیدا نکرده باشید. معمولا مهاجرت و افسردگی خود را زمانی بیشتر نشان میدهند که به جایی با فرهنگ کاملا متفاوت با محیط خودمان نقل مکان می کنیم.

پس سریع ترین درمان افسردگی بعد از مهاجرت در این مواقع کسب اطلاعات کاربری از محیط جدید و وفق دادن خود است.

3. احساس غربت شدید

احساس غربت یا حس دلتنگی برای وطن، حس اشتیاق به وطن، خانواده یا چیزهای آشنا و راحت در زندگی گذشته شما است که آزارتان می دهد. احساس غربت ممکن است تا حدی طبیعی باشد، اما اگر در بسیاری از مواقع احساس غربت می کنید، ممکن است نشانه ای از افسردگی پس از مهاجرت باشد.

اگر نمی تواند با محیط اطراف ارتباط برقرار کنید یا زیبایی های آن را ببینید، به احتمال زیاد درگیر افسردگی بعد از مهاجرت شده اید، اما جای نگرانی نیست.

پیشنهاد مطالعه:  چیدمان مبل راحتی در پذیرایی مستطیل

4. میلی شدید بازگشت به وطن

شاید فکر کنید وقتی شخصی از کشور یا شهرش خارج می شود و احساس دلتنگی می کند طبیعی است، اما برای همه اینطور نیست. یکی از نشانه های ابتلا به افسردگی بعد از مهاجرت این است که فرد برای بازگشت به دیار خود برنامه ریزی می کند و میل چندانی به ماندن در محیط جدید ندارد! این فاصله زمانی بسیار اهمیت دارد و اگر بتوانند با درمان این مدت زمان سخت را بگذرانند به احتمال زیاد می توانند در محیط جدید طاقت نیاورند.

چرا افسردگی مهاجرتی دارم؟

ممکن است سازگاری با زندگی در کشور جدیدتان را به دلیل فشار برای وفق یافتن، چالش برانگیز بدانید. با توجه به کشوری که به آن مهاجرت کرده اید، این موضوع می تواند در برخی کشورها چالش برانگیزتر از بقیه باشد.

در حالی که برخی کشورها ممکن است فرصت هایی را برای مهاجران فراهم کنند تا در جامعه ساکن شده و با شرایط وفق یابند. کشورهای دیگر آن ها را تحت فشار مداوم برای وفق و پذیرش فرهنگ جدید قرار می دهند. وقتی این فشار به درستی مدیریت نشود، منجر به افسردگی مهاجرت می شود.

از دیگر دلایل افسردگی بعد از مهاجرت موانعی مانند تفاوت های زبانی است. چون نمی توانید با فرهنگ اصلی خود ارتباط برقرار کنید، دوستان جدیدی پیدا کرده یا به اهداف خود برسید. چالش دیگر ممکن است عدم آگاهی از فرهنگ و آداب و رسوم کشور میزبان باشد.

افسردگی پس از مهاجرت ممکن است باعث شود در کشوری که به تازگی پذیرفته شده اید، احساس غریبی ناخواسته کنید. احساس اینکه شما به هیچ جایی تعلق ندارید می تواند برای هر کسی افسرده کننده باشد؛ اما برای کسی که آسیب عاطفی را تجربه کرده است، این احساس بزرگتر شده و منجر می شود از علائم افسردگی پس از مهاجرت رنج ببرید.

از کجا بفهمم افسرده ام؟

افسردگی اختلالی است که باعث احساس غم، ناامیدی و بی ارزشی می شود. خطر خودکشی در افرادی که افسردگی دارند بسیار بالاست. اگر برخی یا همه علائم زیر را داشته باشید ممکن است از افسردگی رنج ببرید. اما راه های زیادی برای تشخیص این اختلال وجود دارد، مثلا در سایت ویکی روان مشاوره آنلاین افسردگی و صحبت با مشاور افسردگی کمک می کند درک کاملی نسبت به مهاجرت و افسردگی پیدا کنید و همین زمینه ساز درمان و رهایی از افسردگی های بعد سفر خواهد شد. اما باید این پیش زمینه ذهنی را در خود ایجاد کنید که خدمات روان درمانی برای رهایی از این حالت بسیار مناسب است.

  • حساس ناراحتی یا افسردگی بیش از حد.
  • علاقه نداشتن به فعالیت ها یا سرگرمی هایی که زمانی لذت بخش بودند.
  • کاهش انرژی از نشانه های افسردگی مهاجرت است.
  • تمرکز دشوار
  • مشکلات خواب (بی خوابی)
  • تغییر در اشتها (افزایش اشتها، کاهش اشتها) با وجود نیاز به غذا از نشانه های افسردگی بعد مهاجرت است.
  • افکار مربوط به مرگ (خودکشی)، اقدام به خودکشی، یا برنامه ریزی برای خودکشی.

درمان افسردگی بعد از مهاجرت ممکن است؟

مهاجرت به یک کشور جدید می تواند بسیار طاقت فرسا باشد. با این حال، مواردی وجود دارند که به کاهش افسردگی پس از مهاجرت کمک می کنند. راهکارهی زیر برای درمان افسردگی بعد از مهاجرت بسیار مفید و کاربردی هستند.

پیشنهاد مطالعه:  ساعت های لوکس برای روز مادر

1. ارتباط با دیگران

بیرون رفتن، تعامل با دیگران و ایجاد ارتباطات جدید، سلامت و تندرستی شما را به شدت بهبود می‌بخشند. مطالعات نشان داده اند دوست پیدا کردن به بهبود سلامت روان شما کمک می کند. چرا که باعث افزایش حس تعلق، افزایش اعتماد به نفس و کاهش استرس خواهد شد. یک دوست حتی در یک مکان ناشناخته هم می تواند تاثیر زیادی داشته باشد.

2. بیرون رفتن از خانه برای درمان افسردگی بعد از مهاجرت عالی است

ترک خانه و رفتن به اجتماع ممکن است دلهره آور باشد، و این اشکالی ندارد. حرکت به سوی یک کشور جدید نیاز به شجاعت زیادی دارد. این شجاعت را زمانی به کار بگیرید که با بیرون رفتن از خانه احساس سردرگمی می کنید. مهم است که در برابر میل به پنهان شدن از محیط جدید مقاومت کنید. حتی اگر شده به اطراف محله خود بروید، بیرون رفتن برای سلامتی شما عالی خواهد بود.

3. برای رهایی از افسردگی مهاجرت زبان یاد بگیرید

یادگیری یک زبان جدید دشوار است و نیاز به صبر دارد. صحبت نکردن با زبان جدید ممکن است سفارش غذا، دوست یابی یا پیدا کردن مقصد را دشوار کند.

4. با فرهنگ خود در ارتباط باشید

یکی از دلایل ابتلا به افسردگی بعد از مهاجرت دور شدن از عادت های هر روز زندگی است. افسردگی مهاجرت به همین دلیل طاقت فرساست.

فرهنگ ما عمیقا ریشه در این دارد که ما چه کسی هستیم و جهان بینی ما را شکل داده است. به همین دلیل مهم است که فرهنگ خود را حفظ کنیم تا بتوانیم در برابر ناملایمات احساس حقارت نکنیم.

اگر در حال پختن غذای کشور خود باشید یا در جشنواره ها و رویدادهای فرهنگی محلی شرکت کرده، یا به زبان مادری خود صحبت کنید، همه اینها به شما کمک خواهند کرد تا احساس کنید که مانند خود قدیمی خود هستید.

5. در مورد محیط جدید اطلاعات کسب کنید

هر چقدر درباره محیط جدید بیشتر اطلاعات داشته باشید با آن احساس راحتی بیشتری خواهید داشت. سعی کنید در اینترنت یا مراوده با افراد، درباره محیط جدید اطلاعات کاربردی کسب کنید. به این شکل حتما احساستان نسبت به آن تغییر میکند و میل به ماندن و غلبه بر افسردگی مهاجرت بیشتر خواهد شد.

نتیجه گیری از افسردگی مهاجرت و روش های درمان

اگر از شهر و دیارتان دور هستید یا به کشور دیگری سفر کرده اید، احساس ناراحتی شما طبیعی است. حتی افرادی که زیاد سفر می کنند هم امکان دارد این احساسات را تجربه کنند.

اما اگر علائم بالا برای مدت طولانی در شما باقی می مانند، احتمال ابتلا به افسردگی بعد از مهاجرت وجود دارد. روش های زیادی برای درمان افسردگی مهاجرت وجود دارد، آنها را انجام دهید اما اگر کارساز نبود حتما با مشاور روانشناس افسردگی در ارتباط باشید تا وضعیت تان بررسی شده و راهکارهای عملی ارائه دهد.

افسردگی پس از مهاجرت یک اختلال ساده و گذرا نیست، بلکه می تواند بر عملکرد ذهن و جسم تاثیر مخرب زیادی داشته باشید. تحقیقات نشان می دهد افراد زیادی که از مشاوره برای درمان استرس استفاده می کنند، دلیل این اختلال خود را دیگر بیماری های روانی درمان نشده مانند افسردگی پس از مهاجرت می دانند.

منبع: فرتاک نیوز

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.