کشت گلخانه ای چیست ؟

روش کشت گلخانه ای چیست و چه مزایایی دارد؟

شاید برایتان سوال باشد که کشاورزی گلخانه ای چیست؟، به کشت و پرورش گیاهان در محیطی مصنوعی و کنترل شده می‌گویند. این محیط معمولا از یک پوشش شفاف مثل شیشه، پلی اتیلن و حتی پلاستیک ساخته می شود که از ورود عوامل محیطی مانند آفتاب، باد، گرد و خاک، باران و حشرات به داخل گلخانه جلوگیری می کند.

کشت گلخانه ای چه مزایایی دارد؟

  • کنترل شرایط محیطی : با استفاده از گلخانه ها، می توان شرایط محیطی مثل دما، نور، رطوبت و تهویه هوا را به طور کاملا دقیق کنترل کرد. این امر باعث می شود که بتوان محصولات کشاورزی را در شرایط مطلوب تر و بهینه تری پرورش داد.

  • افزایش تولید : کشاورزی گلخانه ای به علت کنترل شرایط محیطی، می تواند منجر به افزایش تولید محصولات کشاورزی شود که باعث سود خوب کشاورز می شود.

  • کاهش هدر رفت آب و انرژی : کشاورزی گلخانه ای به دلیل جلوگیری از تبخیر آب و هدر رفت انرژی، می تواند باعث صرفه جویی و جلوگیری از اصراف در منابع آب و انرژی شود.

  • کشت محصولات خارج از فصل : با استفاده از گلخانه، می توان محصولات کشاورزی را در خارج از فصل نیز کشت و برداشت کرد.

بهترین روش های کشت گلخانه ای کدام روش است؟

کشت گلخانه ای سه تا روش دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم :

  1. کشت خاکی : روش کشت خاکی در گلخانه، متداول ترین روش کشت گلخانه ای است. در این روش، گیاهان در خاک های مخصوص پرورش داده می شوند، همچنین این نوع کشت، متداول ترین روش کشت گلخانه ای است. خاک گلخانه باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد و دارای مواد مغذی مورد نیاز گیاهان نیز باشد.

  1. کشت هیدروپونیک : در این نوع کشت، گیاهان بدون خاک و در محلول غذایی پرورش داده می شوند و مواد مغذی مورد نیاز گیاهان از طریق محلول غذایی جذب می شوند. کشت هیدروپونیک مزایای بسیاری مانند افزایش تولید، کاهش مصرف آب و صرفه جویی در فضای کشت دارد.

  1. کشت کشت بافت : در این روش، گیاهان از طریق کشت بافت تولید می شوند. کشت بافت روشی نسبتاً جدید است که برای تولید محصولات کشاورزی با کیفیت بالا استفاده می شود.کشت بافت، روشی برای تولید گیاهان از طریق کشت بافت گیاهی است. در این روش، بافت گیاه از یک گیاه سالم جدا می شود و در یک محیط کشت مصنوعی کشت داده می شود. محیط کشت مصنوعی باید حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز گیاه برای رشد و نمو باشد.

پیشنهاد مطالعه:  شناسه کالا سامانه مودیان با افزونه اختصاصی حسابدار اپ

Shape2

چگونه با کشت گلخانه‌ای کسب درآمد داشته باشیم؟

برای کسب درآمد از کشت گلخانه ای، باید مراحل زیر را طی کرد :

  • بررسی بازار : قبل از هر چیز، باید بازار محصولات کشاورزی مورد نظر خود را که قصد کشت آن را دارید بررسی کنید. این کار به شما کمک می کند تا محصولاتی را انتخاب کنید که تقاضای بالایی در بازار دارند و احتمال فروش آنها بیشتر است و در نهایت سود بیشتری هم کنید.

  • انتخاب محصول : بعد از اینکه بازار هدف را بررسی کردید، باید یک یا چند محصول را برای کشت در گلخانه انتخاب کنید. در انتخاب محصول باید عوامل مختلفی مانند شرایط آب و هوایی منطقه، میزان تقاضا در بازار، هزینه های تولید و سودآوری محصول را در نظر بگیرید.

  • طراحی و ساخت گلخانه : پس از انتخاب محصول، باید گلخانه ای مناسب برای کشت آن طراحی و ساخته شود. در طراحی و ساخت گلخانه باید عوامل مختلفی مانند نوع محصول، شرایط آب و هوایی منطقه و بودجه خود را در نظر بگیرید.

  • تولید محصول : پس از آماده شدن گلخانه، می توانید اقدام به کشت محصول کنید. در کشت گلخانه ای باید نکات مختلفی را رعایت کنید تا محصولاتی با کیفیت و مرغوب تولید کنید.

  • فروش محصول : پس از برداشت محصول، باید آن را به بازار عرضه کنید. برای فروش محصول می توانید از روش های مختلفی مانند فروش مستقیم به مصرف کننده، فروش به خرده فروشان و فروش به عمده فروشان استفاده کنید.

انواع مزیت‌ها و معایب کشت گلخانه‌ای

کشت گلخانه ای دارای یکسری مزایا و معایبی است که عبارتند از :

مزایا

معایب

افزایش تولید

سرمایه و هزینه‌های عملیاتی زیاد

افزایش فصول کشت

عدم امکان گرده‌افشانی برای آفات احتمالی

افزایش تنوع محصولات تولیدی

نیاز به سرمایه اولیه بسیار زیاد

پیشنهاد مطالعه:  جراحی بینی یا تزریق ژل؟ کدام برای شما مناسب تر است؟

پرسودترین محصولات گلخانه‌ای و کشاورزی

قارچ : قارچ یکی از محصولات گلخانه‌ای است که از تقاضای بالایی در بازار برخوردار است. قارچ‌ها به دلیل خواص تغذیه‌ای و درمانی خود، مورد توجه بسیاری از افراد قرار دارند.

گوجه فرنگی : گوجه فرنگی یکی از محبوب‌ترین سبزیجات در جهان است. گوجه فرنگی‌های گلخانه‌ای به دلیل کیفیت و طعم بهتر، دارای قیمت بیشتری هستند.

خیار : خیار یکی دیگر از سبزیجاتی است که به دلیل تقاضای بالایی در بازار، از سودآوری بالایی برخوردار است. خیار‌های گلخانه‌ای به دلیل کیفیت و طعم بهتر، کمی قیمت بیشتری نسبت به سایر خیارها دارد.

فلفل : فلفل نیز یکی دیگر از سبزیجاتی می باشد که از تقاضای بالایی در بازار برخوردار است. فلفل‌های گلخانه‌ای به دلیل کیفیت و طعم خوب، کمی قیمت بیشتری دارند.

توت فرنگی : توت فرنگی یکی از میوه‌های محبوب در جهان است. توت فرنگی‌های گلخانه‌ای به دلیل کیفیت و طعم بهتر، از قیمت بالاتری نسبت به توت فرنگی‌های معمولی برخوردار هستند.

گل رز : گل رز یکی از محبوب‌ترین گل‌ها در جهان است. گل‌های رز گلخانه‌ای به دلیل کیفیت و تنوع رنگی بالاتر، از قیمت بالاتری نسبت به گل‌های رز معمولی برخوردار هستند.

گل میخک : گل میخک نیز یکی دیگر از محبوب‌ترین گل‌ها در جهان است. گل‌های میخک گلخانه‌ای به دلیل کیفیت و تنوع رنگی بالاتر، از قیمت بالاتری نسبت به گل‌های میخک معمولی برخوردار هستند.

Shape3

با توجه به مطالبی که در بالا اشاره کردیم متوجه شدیم که کشت گلخانه ای دارای مزایا و سود بسیار زیادی برای افراد می باشد، برای افزایش بهره‌وری کشت گلخانه می بایست از تجهیزات آبیاری بسیار با کیفیت و مطمئنی خریداری نمایید. یکی از بهترین سایت های خرید و فروش تجهیزات آبیاری، اصفهان پلاست می باشد. شما می‌توانید برای خرید تجهیزات آبیاری از جمله تجهیزاتی مثل نوارتیپ و نیوفیت به این سایت مراجعه نمایید.

منبع : https://parsinoo.ir

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.