شامپو بدون سولفات چیست؟

شامپو بدون سولفات چیست؟ امروزه با مراجعه به فروشگاه‌ها یا داروخانه‌های مختلف با انواع شامپو مواجه می‌شویم که هر کدام برای نوع خاصی از مو مناسب هستند. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که بین محصولات دیده می‌شود وجود یا عدم وجود سولفات در آنها است.

اگر شما نیز جزء افرادی هستید که به سلامت موی خود اهمیت زیادی می‌دهید بهتر است با شامپوی‌های بدون سولفات به‌طور کامل آشنا شوید تا در صورت نیاز این محصول را جایگزین شامپوی خود کنید.

سولفات چیست؟

پیش از اینکه به پاسخ شامپو بدون سولفات چیست؟ بپردازیم باید با سولفات آشنا شویم. این ماده شیمیایی همان چیزی است که باعث ایجاد کف در شامپو و محصولات دیگری مانند خمیردندان می‌شود.

سولفات‌ها درواقع نوعی نمک هستند که از طریق واکنش‌های بین مواد شیمیایی و اسید سولفوریک ایجاد می‌شوند. مهم‌ترین خاصیت این ماده پاک‌کنندگی و کف‌کنندگی آن است.

این ماده که با نام سورفکتانت نیز شناخته می‌شود باعث کاهش سطح کشش مایعات خواهد شد. به همین دلیل نیز شامپو یا دیگر مایعاتی که حاوی سولفات هستند در صورت ترکیب با آب به‌راحتی کف ایجاد می‌کنند و با آن مخلوط می‌شوند.

سولفات‌های مختلفی در شامپوها استفاده می‌شود که از مهم‌ترین آنها می‌توان به سدیم لورت سولفات، سدیم لوریل سولفات و آمونیوم لورت سولفات اشاره کرد.

دلیل استفاده از سولفات در شامپو چیست؟

اگر بخواهیم به‌بررسی سوال شامپو بدون سولفات چیست؟ بپردازیم ابتدا باید دلیل استفاده از این ماده شیمیایی در شامپو و تاثیری که در این محصول یا در حقیقت روی مو می‌گذارد را بررسی کنیم.

سولفات باعث کف‌کردن شامپو خواهد شد. کف شامپو این احساس را در ما ایجاد می‌کند که موها کاملا تمیز شده‌اند و هیچ حسی از چربی روی سر باقی نمی‌ماند. سولفات همچنین باعث می‌شود شامپو به‌خوبی روی تمام مو پخش شود. به‌ همین دلیل نیز با مصرف مقدار کمی از آن می‌توان کل سر را پوشش داد.

پیشنهاد مطالعه:  آشنایی با اجزا ویپ و عوامل موثر بر قیمت

کف می‌تواند به‌خوبی آلودگی‌ها را از روی مو پاک کند اما در مقابل چربی و رطوبتی که باعث سلامت مو می‌شوند را نیز از آنها جدا کرده و از بین‌‌ می‌برد. از‌این‌رو افراد ممکن است پس از استفاده طولانی‌مدت از شامپوهای حاوی سولفات، دچار شکنندگی در موهای خود شوند.

شامپو بدون سولفات چیست؟

حال که می‌دانیم سولفات چیست و چه عملکردی در شامپوها دارد متوجه می‌شویم که شامپو بدون سولفات چیست؟ این شامپو شاید کف زیادی ایجاد نکند اما برای حفظ سلامت موها بسیار مناسب است.

شامپو بدون سولفات تنها آلودگی‌هایی که باید از مو جدا کند از موها جدا می‌کند. در مقابل، چربی‌ها و رطوبتی که برای حفظ سلامت موها ضروری هستند را روی آنها باقی می‌گذارد. اگر موی خشک و شکننده‌ای دارید این گزینه برای شما بسیار عالی خواهد بود.

شامپو بدون سولفات شاید نتواند به‌خوبی روی سر کف ایجاد کند اما این دلیلی نمی‌شود که آن را فاقد قدرت بدانید. در حقیقت این شامپو سعی دارد در کنار تمیزی موهای شما، به حفظ سلامت آنها نیز کمک کند.

چه افرادی باید از شامپو بدون سولفات استفاده کنند؟

چه افرادی باید از شامپو بدون سولفات استفاده کنند؟

حال که می‌دانیم شامپو بدون سولفات چیست؟ باید بدانیم استفاده از آن برای چه افرادی توصیه می‌شود. افرادی با موی چرب معمولا زمانی احساس می‌کنند موی تمیزی دارند که با کف فراوان آنها را بشویند.

در مقابل افرادی که دارای پوست حساس، موی خشک یا موی فر هستند همچنین افرادی که عادت دارند هر روز موهای خود را بشویند بهتر است از شامپو بدون سولفات استفاده کنند. در ادامه با این موارد بیشتر آشنا می‌شویم.

شامپو بدون سولفات مناسب موهای خشک و وز

موی خشک به‌طور طبیعی آب و چربی کمی دارد. درصورتی‌که افرادی با این نوع مو از شامپوهای حاوی سولفات استفاده کنند همین رطوبت کم نیز از‌ بین‌ خواهد رفت. در مقابل شامپو بدون سولفات از رطوبت و چربی طبیعی موها محافظت می‌کند تا شکننده‌ و خشک‌تر نشوند.

شامپو بدون سولفات مناسب افراد دارای حساسیت پوستی

افرادی که پوست حساسی دارند بعد از مصرف شامپوهای حاوی سولفات ممکن است با خشکی در پوست سر یا موی خود مواجه شوند. این شامپوها در افرادی که دارای بیماری‌های پوستی مانند اگزما هستند نیز حساسیت، سوزش یا التهاب‌هایی در سر ایجاد می‌کنند.

سولفات برای افرادی که به آلرژی مبتلا هستند می‌تواند باعث تشدید آن شود. همچنین در برخی افراد می‌تواند حساسیت ایجاد کند. پس در افراد مستعد حساسیت مصرف شامپو حاوی سولفات توصیه نمی‌شود.

پیشنهاد مطالعه:  مالکان تهران به چه کسانی راحت‌تر سوئیت اجاره می‌دهند!

شامپو بدون سولفات مناسب موهای رنگ‌شده

شامپو حاوی سولفات برای موهای رنگ‌شده مناسب نیست و پس از مدتی باعث مات شدن یا تغییر رنگ آنها می‌شود. این موها معمولا آسیب‌پذیر هستند و رطوبت خود را تا حد زیادی از دست می‌دهند.

برای جلوگیری از آسیب‌های جدی به مو و آسیب‌پذیرتر شدن آنها، استفاده از شامپو فاقد سولفات می‌تواند بهترین گزینه برای افرادی باشد که به‌طور مرتب موهای خود را رنگ یا دکلره می‌کنند.

در کنار رنگ و دکلره کردن مو، استفاده از لوازم حرارتی نیز می‌تواند باعث شکنندگی و خشکی در آنها شود. اگر از دسته افرادی هستید که مدام از اتو، سشوار یا دیگر لوازم حرارتی استفاده می‌کنید شامپو فاقد سولفات برای شما مناسب‌تر است.

شامپو بدون سولفات مناسب افرادی که روزانه موها را می‌شویند

شستن مرتب موها با استفاده از شامپو حاوی سولفات به‌مرور زمان باعث خشکی و در نتیجه شکنندگی موها می‌شود. پس اگر عادت دارید روزانه دوش بگیرید و موهای خود را بشویید حتما از شامپو بدون سولفات استفاده کنید تا آسیب جدی به آنها وارد نشود.

مزایای استفاده از شامپو بدون سولفات

شامپو بدون سولفات چیست؟ شامپویی که می‌تواند رطوبت و چربی طبیعی مو را حفظ کند. این ویژگی به‌خوبی می‌تواند نشان‌دهنده مزایای استفاده از این محصول نسبت به نمونه‌های دارای سولفات باشد.

اگر بخواهیم مزایای این محصول را به‌طور خلاصه بیان کنیم می‌توان به مواردی همچون حفظ چربی طبیعی مو، حفظ رطوبت طبیعی، عدم آسیب به محیط زیست، مناسب برای انواع مو، عدم سوزش چشم، درمان شوره سر،  حفظ رنگ مو، مناسب موهای کراتینه‌شده، عدم آسیب‌رسانی به پوست، عدم تحریک پوست سر و کاهش جوش‌های پوست سر اشاره کرد.

جمع‌بندی

شامپو بدون سولفات چیست؟ سولفات ماده‌ای شیمیایی است که باعث ایجاد کف در شامپو می‌شود و بعد از مصرف آن احساس می‌کنیم موها به‌شدت تمیز شده‌اند.

سولفات در کنار از بین بردن آلودگی‌ها، رطوبت و چربی طبیعی مو را نیز از بین می‌برد. به همین دلیل ممکن است باعث ایجاد خشکی و آسیب در مو شود. پس شامپویی فاقد سولفات تولید شد تا این آثار مخرب را نداشته باشد.

لینک مقاله در سلامت مدیا

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.