روز جهانی صلح ۱۴۰۲ چه روزی است؟

روز جهانی صلح یکی از مهمترین روزهای بین‌المللی است که هر ساله در سراسر جهان برگزار می‌شود. این روز با هدف ترویج صلح و دوستی میان ملت‌ها تعیین شده‌ است.

سازمان ملل متحد در سال ۱۹۸۱ روز ۲۱ سپتامبر را به عنوان روز جهانی صلح اعلام کرد. بنابراین، روز جهانی صلح ۱۴۰۲ خورشیدی مصادف است با:

۲۱ سپتامبر ۲۰۲۳ میلادی  یا 30 شهریور 1402

این روز فرصتی فراهم می‌کند تا مردم سراسر دنیا به ارزش‌های صلح، دوستی و همزیستی مسالمت‌آمیز بیندیشند و خواستار پایان دادن به خشونت و جنگ شوند.

تاریخچه روز جهانی صلح

ایده برگزاری روز جهانی صلح از سال ۱۹۴۵ و پایان جنگ جهانی دوم مطرح شد. در دهه ۱۹۶۰ جنبش‌های صلح‌طلبانه گسترش یافت و خواستار پایان جنگ ویتنام بودند.

این روز به پیشنهاد کشور ایران و با تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد، از سال ۱۳۸۱ به عنوان روز جهانی صلح نامگذاری شده است. هدف از نامگذاری این روز، ترویج ایده‌های صلح‌جویانه و آشتی ملت‌ها و دولت‌های جهان است. این تاریخ به دلیل آغاز فصل پاییز در نیمکره شمالی، نمادی از پایان تابستان و شروع فصلی تازه است.

از آن زمان تاکنون، روز جهانی صلح در سراسر دنیا با برگزاری مراسم و راهپیمایی‌های صلح‌آمیز گرامی داشته می‌شود. دبیرخانه سازمان ملل نیز با تدوین پیام‌های ویژه‌ای، این روز را گرامی می‌دارد.

 

چرا روز جهانی صلح مهم است؟

روز جهانی صلح فرصتی فراهم می‌کند تا:

  • مردم جهان خواستار پایان جنگ و درگیری شوند
  • دولت‌ها به تعهدات خود در قبال صلح پایبند باشند
  • جوامع به سمت همبستگی و همزیستی مسالمت‌آمیز حرکت کنند
  • ارزش‌های انسانی مشترک مانند دوستی، برابری و عدالت ترویج شود
  • نسل جدید با مفاهیم صلح و عدم خشونت آشنا شود
پیشنهاد مطالعه:  روز جهانی سالمندان 1402 چه روزی است؟

بنابراین، روز جهانی صلح 1402 فراتر از یک روز تعطیل یا جشن است. این روز ما را به اهمیت صلح در زندگی بشر یادآوری می‌کند و فرهنگ صلح‌طلبی را ترویج می‌دهد.

امید است همه ما بکوشیم تا جهانی بهتر و عاری از خشونت برای نسل‌های آینده بسازیم.

5/5 - (1 امتیاز)
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.