دیجیتال مارکتینگ چیست؟ اهمیت آن در دنیای امروزه

در این مقاله  سعی کردیم به شکل کامل، منظم و البته رایگان درباره دیجیتال مارکتینگ صحبت کنیم. که می‌تواند کمک بسیاری به رشد کسب و کار شما بکند.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ در واقع به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می شود  که جهت تبلیغ محصولات و خدمات با استفاده از ابزارهای دیجیتالی صورت می گیرد

به گفته نیل پاتل دیجیتال مارکتر معروف هندی دیجیتال مارکتینگ آمیخته‌ای از بازاریابی جذب و حفظ مشتری با استفاده از ابزارهای دیجیتال است

طبق این تعریف دیجیتال مارکتینگ مفهوم نسبتا جدیدی نیست بلکه اولین بازاریابی دیجیتالی صورت گرفته در دنیا مربوط میشه به صد سال پیش زمانی که رادیو در سال ۱۹۸۶ اختراع شد. و حدود ۱۰ سال طول کشید تا همه مردم به رادیو  دسترسی پیدا کردند و آنجا بود که به فکر تبلیغات محصولات و خدمات خودشان افتادند.

در یک کلام می توان گفت که دیجیتال مارکتینگ یعنی بازاریابی با ابزارهای دیجیتال

دیجیتال مارکتینگ

اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال

هر شرکتی با توجه به شرایط و وضعیت خود، دلایلی برای استفاده کردن از دیجیتال مارکتینگ دارد. اما موضوعی که مشخص است، این است که همه آن‌ها به دنبال جذب کردن مخاطبان بیشتر هستند و علاقه دارند تا از استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ برای این کار بهره ببرند چرا که در دنیای امروز، اینترنت و هرآنچه که در آن صورت می‌گیرد، از جمله بازاریابی اینترنتی و دیجیتال، نسبت به روش‌های سنتی دارای برتری نسبی هستند.

چند مورد از عواملی که باعث اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال شده‌اند، عبارتند از:

پیشنهاد مطالعه:  استراتژی تولید محتوا در سال 2022 + دانلود 3 استراتژی نمونه

+ به‌صرفه بودن
+ انعطاف پذیر بودن استراتژی‌ها
+ قابل گسترش بودن
+ امکان پیش‌برد همزمان تلاش‌ها در چندین رسانه
+ تعاملی بودن این شیوه بازاریابی
+ قابل ردیابی بودن
+ قدرتمند بودن

اهمیت و ضرورت دیجیتال مارکتینگ در دنیای بازاریابی امروز

شما چقدر از روز را به طور پراکنده در گوشی‌های موبایل و دسکتاپ و به صورت آنلاین سپری می‌کنید؟ در مقایسه، چقدر از روز را برای تماشای تلویزیون و مطالعه‌ی روزنامه‌ها و مجلات قرار می‌دهید؟ چقدر این تجربه را داشته‌اید که هنگام آغاز آگهی‌های تلویزیون، سراغ موبایل خود بروید و همان چند ثانیه را هم به گوشی هوشمند خود اختصاص دهید؟

مردم در طول روز چه به صورت پیوسته و چه به صورت پراکنده با استفاده از گوشی های موبایل خود و همچنین دسکتاپ خود زمان زیادی را در اینترنت سپری می کنند و به صورت آنلاین بسیاری از کار های خود را انجام می دهند . این زمان در افراد متغییر است اما مطمئن باشید که زمان کمی نیست .

همچنین مردم دیگر امروزه زمانی را صرف برنامه های تلویزیون و مطالعه روز نامه ها و مجلات نمی کنند یا اگر هم زمانی صرف شود به مقدار ناچیزی است . حتی مردم زمانی که در حال تماشای برنامه های تلویزیونی هستند در زمان تبلیغات آن ترجیح می دهند این چند ثانیه وقفه را در اینتر نت بگذرانند . که قطعا برای خوده شما نیز این اتفاق افتاده است

با این تفاسیر، اگر حضور کسب‌وکار شما برای معرفی خود به مخاطب، ارتباط فعال با او و کسب درآمد فقط محدود به رسانه‌های آفلاین باشد، به این معنی است که شما در بخش بزرگی از زمان و توجه مردم شریک نیستید. با وجود قیمت‌های سرسام‌آور تبلیغات آفلاین مثل تیزرهای تلویزیونی یا بیلبوردهای شهری که عملا در انحصار برندهایی با بودجه‌های کلان هستند، این قاعده برای کسب‌وکارهای کوچک به مراتب مهم‌تر است. در واقع، حضور آنلاین، شاید تنها شانس یک کسب‌وکار کوچک برای جلب توجه مردم و تنها راه برندهای بزرگ برای حضور در مرکز توجه مشتریان است.

پیشنهاد مطالعه:  تاپیکال آتوریتی چیست؟ 5 مرحله برای اجرا Topical authority

آمار و ارقام نشان دهنده اهمیت دنیای دیجیتال

  • در سال ۲۰۰۰، در سراسر جهان ۳۶۱ میلیون نفر به اینترنت دسترسی داشتند .
  • در سال ۲۰۱۴، این رقم به ۳ میلیارد نفر رسید .
  • در سال ۲۰۱۶ حدود نیمی از جمعیت ۷٫۴ میلیاردی کره زمین تجربه آنلاین داشته‌ اند .
  • با توجه به این آمار پیش‌ بینی می‌ شود در سال ۲۰۲۰، بیش از ۶٫۲ میلیارد نفر به اینترنت دسترسی داشته باشند .
  • در ایران نیز آمار حاکی از آن است که نیمی از جمعه کاربر گوشی هوشمند هستند و همچنین نیمی از جمعیت ایران، کاربران فعال اینترنت هستند .
  • طبق آمار جهانی جوانان ۱۶ تا ۲۴ ساله به طور میانگین روزی ۳ ساعت تا 4 ساعت در اینترنت حضور فعال دارند .
  • بیش از یک سوم این زمان، در شبکه‌ های اجتماعی صرف می‌ شود و مهم‌ ترین وسیله برای اتصال به اینترنت، موبایل‌ های هوشمند هستند .
  • از زمانی که اولین ویدئو در سال ۲۰۰۵ در سایت Youtube بارگذاری شد تا امروز که کاربران آن در هر روز ۱ میلیارد ساعت محتوای ویدئویی تماشا می‌ کنند .
  • رشد ویدئو های آنلاین بر کسی پوشیده نیست و بیش از ۷۵ درصد ترافیک اینترنت جهان معتلق به ویدئو ها است .
  • در مقابل، تلویزیون به عنوان مهم‌ ترین رسانه آفلاین ویدئویی، با کاهش چشمگیر مخاطب رو به‌ رو است .

Rate this post
2 نظرات
  1. هادی می گوید

    ممنون. احساس میکنم مقاله کامل نبود

    1. مهدی میدان می گوید

      سلام.ممنون از نظرتون. بله حق با شماست حتما مقاله آپدیت خواهد شد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.