آموزش جامع تحقیق کلمات کلیدی + 5 ابزار [keyword research]

کلمات کلیدی پایه و اساس SEO هستند. اگر هنگام سفارش تولید محتوا از کلمات کلیدی مناسبی استفاده نکنید، هر چقدر تلاش کنید از Google بازدید نمی گیرید. برای همین در این مقاله از هاوین وب به شما کمک میکنیم تا به طور کامل و جامع با تحقیق کلمات کلیدی آشنا شوید.

کلمات کلیدی چیست؟

کلمات کلیدی کلمات و عباراتی هستند که افراد در موتورهای جستجو تایپ می کنند. این کلمات همچنین به عنوان “کلمات کلیدی SEO” شناخته می شوند.

تحقیق کلمات کلیدی ( keyword research ) چیست؟

تحقیق کلمات کلیدی یا keyword research فرآیند درک زبانی است که مشتریان هدف شما هنگام جستجوی محصولات ، خدمات و محتوای شما استفاده می کنند. شامل تجزیه و تحلیل ، مقایسه و اولویت بندی بهترین کلمه کلیدی برای وب سایت شما است.
چرا تحقیق در مورد کلمات کلیدی مهم است؟
تحقیقات کلمات کلیدی keyword research تنها راه برای فهمیدن آنچه مردم در موتورهای جستجو تایپ می کنند است. همچنین برای جلوگیری از ایجاد محتوا درباره مواردی که هیچ کس به دنبال آنها نیست، طبق مطالعه هایی که انجام شده، بسیاری از دارندگان وب سایت ها محتوا هایی تولید می کنند که کسی به دنبال آن نیست و به همین دلیل است که 90٪ از صفحات از Google ترافیکی ندارند. همچنین بسیاری از افراد بی دلیل و بدون استراتژی مناسب برای محتوا هایی که با کلمات کلیدی مناسب تارگت نشده اند اقدام به خرید بک لینک می کنند.

تحقیقات کلید واژه همچنین به شما کمک می کند تا به این سوالات پاسخ دهید:

  • رتبه بندی برای این کلمه کلیدی چقدر سخت خواهد بود؟
  • اگر دراین کلمه کلیدی رتبه بگیرم ، چقدر بازدید میگیرم ؟
  • چه نوع محتوایی برای رتبه بندی برای این کلمه کلیدی ایجاد کنم؟
  • آیا افرادی که به دنبال این کلمه کلیدی هستند مشتری من خواهند شد؟

یافتن پاسخ های صحیح برای این سوالات به شما کمک می کند تا شروعی قدرتمند در تحقیق کلمات کلیدی داشته باشید.

چگونه ایده های کلمات کلیدی را پیدا کنیم

تحقیقات کلمات کلیدی با فکر کردن در مورد چگونگی جستجوی مشتریان بالقوه برای کسب و کار یا وب سایت شما شروع می شود. سپس می توانید از ابزار تحقیق کلمات کلیدی برای گسترش ایده ها و یافتن کلمات کلیدی بیشتر استفاده کنید.

این یک فرایند ساده است ، اما برای انجام خوب آن باید دو چیز را مد نظر قرار دهید :
1) شما باید از حوزه فعالیت خود شناخت خوبی داشته باشید.
2) شما باید بفهمید که ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی چگونه کار می کنند و چگونه می توان بیشترین بهره را از آنها برد.

در این مقاله ، ما چند روش عملی را برای تحقیق کلمات کلیدی به شما معرفی خواهیم کرد.

1) کلمات کلیدی “دانه” طوفان فکری

کلمات کلیدی دانه (Seed) پایه و اساس روند تحقیق کلمات کلیدی keyword research است. این کلمات جایگاه شما را مشخص می کنند و به شما کمک می کنند رقبای خود را شناسایی کنید. هر ابزار تحقیق کلمه کلیدی یک کلمه کلیدی دانه را نیاز دارد که از آن برای تولید لیست بزرگی از ایده های کلمات کلیدی استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه:  راهنمای انتخاب بهترین هاست برای وب سایت

اگر در حال حاضر محصول یا خدماتی دارید که می خواهید آن را به صورت آنلاین تبلیغ کنید ، ارائه کلمات کلیدی دانه آسان است. فقط باید به آنچه مردم در Google تایپ می کنند فکر کنید تا بهترینشان را پیدا کنید.

به عنوان مثال ، اگر قهوه می فروشید ، کلمات کلیدی دانه می تواند این موارد باشد:
قهوه
اسپرسو
کاپوچینو

توجه داشته باشید که پیدا کردن کلمات کلیدی دانه لزوماً کار سختی نیست . برای مراحل بعدی تحقیق کلمات کلیدی از آنها به عنوان پایه و شروع کار استفاده خواهید کرد. بنابراین بیش از حد درباره کلمات کلیدی دانه خود وسواس نشان ندهید. فقط چند دقیقه طول می کشد تا آنها را پیدا کنید.

2) پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا

بررسی اینکه کدام کلمات کلیدی ترافیک زیادی را برای رقبای شما ارسال می کند ، معمولاً بهترین راه برای شروع تحقیق در مورد کلمات کلیدی است. اما ابتدا باید رقبا را شناسایی کنید. در اینجاست که لیست کلمات کلیدی دانه به کار می آید. فقط یکی از کلمات کلیدی دانه خود را در Google جستجو کنید و ببینید چه کسی در صفحه اول قرار میگیرد . سایت هایی که در نتایج اول گوگل هستند به احتما خیلی زیاد رقبای شما هستند که باید آن ها را مورد برسی قرار دهید.

3) از ابزار تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید

رقبا می توانند منبع بزرگی از ایده برای تحقیق کلمات کلیدی keyword research باشند. اما هنوز تعداد کلمات کلیدی وجود دارد که رقبا شما آنها را هدف قرار نداده و شما می توانید این موارد را با استفاده از ابزار تحقیق کلمات کلیدی پیدا کنید.

ابزار تحقیق کلمات کلیدی همه به یک شکل کار می کنند. شما یک کلمه کلیدی دانه (seed) را به این ابزار های تحقیق کلمه کلیدی می دهید ، و آنها ایده های کلمات کلیدی را بر اساس آن کلمه کلیدی دانه از پایگاه داده خود پیدا می کنند.

Google Keyword Planner شاید شناخته شده ترین ابزار کلمات کلیدی باشد. که می توانید از آن برای یافتن کلمات کلیدی برای جستجوگرها استفاده کنید.

4) منابع دیگر را بررسی کنید

هر آنچه بحث کردیم برای تولید ایده های کلمه کلیدی تقریباً کافی است. اما ممکن است کلمات کلیدی خوبی را از دست داده باشید به همین دلیل ،یک نقطه شروع خوب برای پیدا کردن کلمات کلیدی جامانده ، مرور انجمن ها ، گروه ها و سایت های پرسش و پاسخ است. این کار به شما کمک می کند تا کلماتی را پیدا کنید که در ابزار کلمات کلیدی نشان داده نشده اند و هیچ یک از رقبای شما زحمت پیدا کردن آنها نکشیده.

پیشنهاد میکنم مقاله آموزش ساخت بک لینک را مطالعه کنید.

پنج معیار برای تحقیق کلمه کلیدی

  • میزان جستجو
    به کمک ابزار تحقیق کلمه کلیدی می توانید تعداد دفعاتی که کلمه کلیدی جستجو داشته و همچنین آمار جستجو ماهانه ، سالانه و… را بدست آورید. و از آن برای انتخاب و بررسی کلمات کلیدی استفاده کنید.
  • تعداد کلیک
    ممکن است بسیاری از افراد چیزی را در گوگل جستجو کنند ، اما این بدان معنا نیست که همه آنها بر روی نتایج جستجو کلیک کرده و از صفحات دارای رتبه برتر بازدید می کنند. اینجاست که معیار تعدا کلیک مفید است. این معیار به شما میانگین تعداد کلیک ماهانه روی نتایج جستجو برای یک کلمه کلیدی را نشان میدهد.
  • ترافیک
    همچنین به کمک این ابزار ها می توانید ترافیک ورودی برای پیدا کردن کلمه کلیدی مدنظر را مشاهده کنید.
  • سختی کلمه کلیدی
    برای فهمیدن سختی کلمه کلیدی باید فاکتور هایی را در نظر بگیرید از قبیل : تعداد (و کیفیت) بک لینک ها.رتبه بندی دامنه ( DR ) ؛طول مطالب ، ارتباط ، تازه بودن ،استفاده از کلمه کلیدی هدف ، مترادف و….
    بررسی این فاکتور ها در فهمیدن سختی کلمه کلیدی مارا کمک میکند.
  • هزینه هر کلیک ( CPC )
    هزینه برای هر کلیک (CPC) نشان دهنده مبلغی است که تبلیغ دهندگان مایل به پرداخت هر کلیک تبلیغاتی از یک کلمه کلیدی هستند. این یک معیار برای تبلیغات است تا SEO ، اما می تواند به عنوان یک معیار مفید برای بررسی کلمه کلیدی باشد.
پیشنهاد مطالعه:  دانلود رایگان قالب فلت سام flatsome نسخه 3.14.2

5 ابزار های تحقیق کلمه کلیدی

برای تحقیق کلمات کلیدی (keyword research) ابزار های تقریبا زیادی وجود دارد اما اینجا 5 تا از بهترین ابزار های تحقیق کلمات کلیدی را به شما معرفی خواهیم کرد . اما 5 ابزار تحقیق کلمات کلیدی شامل :

  • سرچ گوگل
  • سرچ کنسول گوگل
  • ابزار kwfinder
  • ابزار تحقیق کلمه کلیدی keyword tool
  • ابزار گوگل کیورد پلنر – keyword planner

ابزار های دیگری هم از قبیل moz ، semrush ، Google Trends ، Ahref برای تحقیق کلمه کلیدی ( keyword research ) وجود دارد که برای زبان فارسی کاربرد زیادی ندارد.

سرچ کنسول گوگل – Google search console

استفاده از ابزار سرچ کنسول گوگل برای تحقیق کلمه کلیدی keyword research توسط افراد مبتدی و سایت های تازه تاسیس مناسب نیست.
اما اگر سایتی دارید که ماه هاست فعالیت میکند میتوانید با مراجعه به بخش performance ببینید چه عبارت هایی بیشترین کلیک و بیشتری impression را دارند. و از آن ها برای تولید محتوا ، بروز رسانی محتوا و…استفاده کنید .

ابزار kwfinder

آموزش kwfinder برای تحقیق کلمه کلیدی ( keyword research ) بسیار ساده و راحت است…
برای استفاده از این ابزار تحقیق کلمه کلیدی روی لینک بالا کلیک کنید و سپس وارد سایت kwfinder شوید.
سپس مانند شکل زیر کلمه کلیدی را در کادر مشخص شده وارد کنید و زبان فارسی را انتخاب کنید:
با کلیک روی دکمه سبز رنگ (Find keywords) لیست عبارت های کلیدی مرتبط با کلمه ای که وارد کردید به شما نمایش داده میشود.

ابزار تحقیق کلمات کلیدی keyword tool

 keyword tool در نسخه رایگان اطلاعات تقریبا کاملی در اختیار شما قرار میدهد.
این ابزار تحقیق کلمات کلیدی در مقایسه با ابزارهای دیگر اطلاعات خیلی بهتر و دقیقتری را در اختیار شما قرار میدهد.
باید وارد وبسایت شده و عبارت کلیدی خود را وارد کنید و زبان را هم فارسی انتخاب کنید:

ابزار گوگل کیورد پلنر – keyword planner

تنها ابزاری که با دقت بالا میتواند تعداد دفعات سرچ یک عبارت برای تحقیق کلمه کلیدی ( keyword research ) در ماه نشان دهد ابزار keywordplanner است.
البته که برای دیدن تعداد دفعات دقیق نیاز دارید که یک کمپین ادرودز لانچ کرده باشید.
در ادامه با ورود به سایت از لینک بالا ، یک راست وارد بخش زیر میشوید و باید روی Find new keywords کلیک کنید:

در ادامه در کادر مشخص شده کلمات اولیه را وارد میکنید و اینتر را میزنید:

سوالات متداول:

منبع : ahref

5/5 - (6 امتیاز)
3 نظرات
  1. امیرحسین قادری می گوید

    بنظرم مقاله رو باید آپدیت کنید

  2. Yavar می گوید

    ممنون عالی بود

  3. رها غدیری می گوید

    با چه ابزار هایی می تونیم سایت رقبا رو تحلیل کنیم

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.