استراتژی دیجیتال مارکتینگ + آپدیت (2021)
- شناسه خبر: 1321
- تاریخ و زمان ارسال: ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۳۵
- نویسنده: هاوین

استراتژی دیجیتال مارکتینگ
استراتژی دیجیتال مارکتینگ مجموعهای از اقدامات است که کسبوکارها برای موفقیت در برنامهی بازاریابی خود در نظر میگیرند. این استراتژی میتواند برای هر کسبوکاری و در هر صنعتی به کار رود. فارغ از این که سازمان شما چه چیزی را میفروشد، استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما شامل ایجاد پرسونای خریداران برای شناسایی نیازهای مخاطبان و ایجاد محتوای آنلاین با ارزش برای آنها میشود. با وجود این باید دقت داشت که هر کسبوکاری استراتژی دیجیتال مارکتینگ مخصوص به خود را دارد. پیشنهاد میکنم مقاله دیجیتال مارکتینگ چیست رامطالعه کنید.
در حالت کلی، استراتژی دیجیتال مارکتینگ به دو بخش رایگان (Organic) و غیر رایگان (Paid) تقسیم میشود. استراتژی رایگان بر بهینهسازی موتورهای جستوجو (SEO) و بهینهسازی صفحه اپلیکیشنها در مارکت (ASO) تمرکز دارد. به دلیل وجود رقابت بسیار زیاد در استراتژیهای رایگان، استراتژیهای غیر رایگان تأثیرگذاری بیشتری در ایجاد ترافیک دارند و انواع مختلفی را شامل میشوند.
استراتژی دیجیتال مارکتینگ به صورت Organic چیست ؟
استراتژی دیجیتال مارکتینگ رایگان به روشهایی گفته میشود که بدون پرداخت هزینه و با تغییراتی در روش حضور آنلاین، توسط مخاطبان دیده شوید. در این روشها برای کلیک مشتری روی لینک مستقیم وبسایت، هیچ هزینهای پرداخت نمیکنید:
استراتژی رایگان دیجیتال مارکتینگ به 2 بخش تقسیم می شود :
بهینه سازی موتورجستجو (SEO)
سئو از عبارت Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی موتور جستجو گرفته شده است. سئو شامل تکنیکهای است که باعث می شود وب سایت شما به افرادی که به دنبال محصول یا خدمات شما از طریق موتورهای جستجو مانند بینگ و یاهو و گوگل هستند، معرفی شود. قرار گرفتن وب سایت در نتایج اول موتورهای جستجو بسیار مهم و ارزشمند است، در واقع این یک تبلیغ رایگان برای کسب و کار شماست. این تکنیک باعث می شود ترافیک رایگان و طبیعی از سمت موتورهای جستجو همچون گوگل به سمت وب سایت شما هدایت شود.
بهینه سازی صفحه اپلیکیشن در مارکت ها (ASO)
ASO در واقع پروسه بهینه سازی اپلیکیشن های موبایل به منظور گرفتن رتبه بالاتر در نتایج جستجوی اپ استور است. هرچقدر رتبه اپلیکیشن در صفحه نتایج جستجوی اپ استور بالاتر باشد، مسلماً بیشتر دیده می شود و ترافیک بیشتری جذب می کند و این افزایش ترافیک موجب افزایش مشتری و فروش خواهد شد. هدف از ASO روانه کردن ترافیک بیشتر به صفحه اپلیکیشن شما در اپ استور است، تا جستجوکنندگان بتوانند یک عمل مشخص را انجام دهند.
استراتژی دیجیتال مارکتینگ به صورت غیر رایگان چیست؟
در استراتژی دیجیتال مارکتینگ غیر رایگان همانطور که از نام آن مشخص است، شما باید برای این نوع از خدمات پول پرداخت کنید. به دلیل رقابت بسیار زیاد در استراتژیهای رایگان دیجیتال مارکتینگ، روشهای غیر رایگان، مکمل و از ملزومات فعالیتهای بازاریابی شما خواهند بود. این استراتژی دیجیتال مارکتینگ نیاز به طراحی، برنامهریزی و اجرای دقیق دارد و راه مناسبی برای ارتقای محتوا و افزایش ترافیک است.
که شامل :
بازاریابی موتور های جستجو (SEM)
بازاریابی (با) موتورهای جستجو یا Search Engine Marketing که آن را به صورت حروف اختصاری SEM میشناسند، به فرآیند استفاده از موتورهای جستجو و ابزارهای جانبی آنها به منظور کسب رتبه بهتر، افزایش بازدید سایت و به دنبال آن افزایش فروش و سودآوری گفته میشود. اولین فاکتور اساسی و هدفی که در این مبحث دنبال میشود، رسیدن به جایگاههای اول در صفحات موتورهای جستجو یا همان SERPs است.
به همین خاطر تمرکز وبمسترهای حرفهای روی استفاده صحیح از SEM است تا بتوانند با قرار دادن لینک سایت خود را صفحات اول نتایج جستجوها، دهها برابر بیشتر به چشم بیآیند و مخاطبین به مراتب بیشتری داشته باشند.
بازاریابی شبکههای اجتماعی (SMM)
وجود شبکههای اجتماعی و روند رشد مخاطبهای آنها، باعث شد تا برندها و کمپانیها به فکر استفاده از این فضاها برای معرفی خود و محصولهایشان باشند، از آن طرف صاحبان این اپلیکیشنها نیز به فکر تغییراتی در نرمافزارهایشان شدند و آنها را برای مدلهای تجاری آماده کردند و براساس رفتار مخاطبان، در بازههای زمانی کوتاه بهروزرسانیهایی را منتشر میکنند. کافی است به این روند توجه کنید؛ از اهمیت شبکههای اجتماعی آگاه خواهید شد.
در واقع بازاریابی شبکههای اجتماعی یک مدل از بازاریابی دیجیتال یا اینترنتی است و از این اپلیکشنها برای تبلیغات در محیط وب استفاده میشود. انتخاب شبکه اجتماعی، مخاطبها و محتوای تبلیغات به هدف برند و کمپانی وابسته است. با تولید محتوای مناسب و انتشار آن در شبکه اجتماعی درست میتوان مشارکت کاربران را افزایش داد و در انتها به هدف رسید.
بازاریابی ویدیویی ( video marketing )
بازاریابی ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ هم نوعی استراتژی دیجیتال مارکتینگ است که ابزار تبلیغاتی آن ویدیو است. شبکه های اجتماعی زیادی در دنیا وجود دارد که بازاریابان از طریق آنها ویدیو های تبلیغاتی خود را منتشر میکنند که محبوب ترین آنها اینستاگرام،
یوتیوب و فیسبوک هستند.
مطالعات نشان داده است که تبلیغات ویدئویی میتوانند باعث افزایش رتبهبندی گوگل، نرخ تبدیل، open rate ایمیلها و نرخ کلیک صفحات فرود شوند؛ درنتیجه در یک سال گذشته، 61% از کسبوکارها شروع به استفاده از ویدئو مارکتینگ کردهاند. همچنین طبق گزارش comScore، ویدئوهای آنلاین در آمریکا توانستهاند 84.5% از مخاطبان اینترنتی را جذب کنند
تبلیغات نمایشی یا بنری (Display or Banner Ads)
منظور از تبلیغات بنری یا نمایشی، استفاده از تصاویر دینامیک یا استاتیک تبلیغاتی در وبسایتها یا اپها و همچنین ویدئوهایی است که امکان نمایش گوگل (موسوم به Google Ads) را فراهم میکنند. هدف از این استراتژی دیجیتال مارکتینگ، انتقال پیام یا ارائه پیشنهاد به مشتریان بالقوه و کنونی است تا از این طریق به نحوی تعامل ایجاد شود.
تبلیغات درون اپلیکیشن (In App Ads)
این نوع استراتژی دیجیتال مارکتینگ به تبلیغاتی گفته میشود که در محیط اپلیکیشنهای تلفن همراه صورت میگیرد. آمارها نشان میدهند که کاربران موبایلی 87% زمان خود را در اپلیکیشنها میگذرانند و فقط 13% زمانشان را در وبسایتها هستند. همچنین نیمی از این زمان تنها در یک اپلیکیشن مورد علاقه و نیمی دیگر در 5 اپلیکیشن برتر او میگذرد.
از طرف دیگر، استفاده از موبایل در سراسر جهان رو به افزایش است بنابراین اپلیکیشنهای بیشتری هر روز دانلود و مورد استفاده قرار میگیرند. پس با توجه به موارد گفته شده، تبلیغات درون برنامه ای یکی از کانالهای مهم بازاریابی موبایلی برای کسبوکارها و آژانسهای تبلیغاتی میباشد. و محیط درون اپلیکیشنی این امکان را به تبلیغ کنندهها میدهد که با استفاده از دادههای رسیده از کاربران، تبلیغات هدفمندی را انجام دهند.
ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)
ایمیل مارکتینگ میتواند در هر دو دسته استراتژی دیجیتال مارکتینگ ارگانیک و پولی قرار گیرد اما با اطمینان میتوان گفت که ایمیل مارکتینگ یکی از مقرون بهصرفهترین روشهای بازاریابی و تبلیغات است. پلتفرمهای بسیاری برای ارسال کمپینهای ایمیلی و طراحی خبرنامههای الکترونیکی وجود دارد که قیمت سالانه آنها بسته به تعداد افراد دریافتکننده میتواند بین چند ده تا چند صد دلار باشد که در مقایسه با سایر روشهای بازاریابی بسیار کم است.
پارامترهای انتخاب استراتژی دیجیتال مارکتینگ
بسته به اهداف کسبوکار خودتان، شناخت مخاطب و میزان بودجهای که در اختیار دارید، باید یکی از استراتژیهای ذکرشده در بالا را برای بازاریابی انتخاب کنید.
نوع و محل حضور آنلاین کسبوکارتان در انتخاب روش تبلیغاتی نقش بسیار مهمی دارد؛ مثلاً اگر کسب کار شما تنها از طریق وبسایت اداره میشود باید توجه ویژهای به SEO وبسایت داشته باشید درحالیکه اگر کسبوکار شما از طریق اپلیکیشن در دنیای آنلاین حضور دارد، باید روی ASO تمرکز بیشتری داشته باشید. اهداف کسبوکار نیز نقش تعیینکننده در انتخاب استراتژی بازاریابی دارد.
بهعنوانمثال؛ هدف تبلیغاتی کسبوکارهای بزرگ، ترویج برند و ایجاد شناخت برای آینده است و به همین دلیل بودجه زیادی را در راههای مختلف بازاریابی مانند SEO،SEM،SMM،In App و video marketing صرف تبلیغات میکنند درصورتیکه معمولاً اهداف کسبوکارهای کوچک فروش فعلی است و توان مالی زیادی برای تبلیغات ندارند و باید بهترین گزینه برای تبلیغات را انتخاب کنند؛ مثلاً ایمیل مارکتینگ، سئو و تبلیغات بنری برای کسبوکارهای کوچک مناسب هستند.
منابع خارجی
سلام برای استراتژی دیجیتال مارکتینگ نمونه پلن هم میزارین
مقاله تقریبا کاملی بود 🙏
ممنون ازنظرتون
سلام. ببخشید یه سوال فنی:…
استراتژی دیجیتال مارکتینگ رایگان فقط همون دوتاست؟
سلام.ممنون از مقاله خوبی که نوشتین .
فقط اگه میشه درمورد ایمیل مارکتینگ یکم بیشتر توضیح بدین
سلام ممنون از شما که وقت گذاشتین و مقاله رو خوندین. بله حتما مقاله ای در مورد ایمیل مارکتینگ خواهیم نوشت.